Visa ett inlägg
Oläst 2008-05-30, 08:08 #36
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av wwww
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Prova att läsa UrL och lagen om tvlicens till att börja med. Sen kan du läsa om UEFAs tvrättigheter på deras hemsida. Det går också att kontakta Sportfive.

Det verkar som om du använder strutstaktik. Tro mig, det fungerar inte.
Westman!

Jag försöker inte alls använda strutstaktik (åtminstonde inte medvetet ). Jag försöker snarare tvärtom förstå och lära mig vari dom lagliga begränsningarna finns inom detta område, då jag är inblandad i ett samarrangemang mellan ett företag och en fotbollsförening under juni månad där tv-utsänd em-fotboll är ett av de tänkta bärande inslagen.

Om vi måste erlägga 25.000-50.000 kr för att få visa några em-matcher faller hela idén. Jag söker därför efter ett sätt att undvika detta utan att för den skull flagrant bryta mot någon lag.

Har därför läst igenom Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst, som jag tolkar är det du menar med "lagen om tv-licens". Kan dock inte se att denna lag på något sätt reglerar dessa frågor. (Vi erlägger sedvanlig TV-licens).

Har även provat att skumma igenom Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (den är lång) vilket jag tror är det du menar med "UrL". Tycker dock inte att det helt enkelt att se vilken paragraf som förbjuder visning av TV offentligt. Om du är hemtam med denna lagstifitning tar jag tacksamt emot en hänvisning till aktuell paragraf.

Beträffande STIM är det väl en specifik företeelse just på musikområdet. Någon motsvarighet finns väl ej på TV-området? Denna typ av organisationer verkar omnämnas i UrL 47 § Användning av ljudupptagningar för offentligt framförande m.m. och berör, såvitt jag förstår, endast ljud/musik.
TV-licensen gäller SVT, UR och SR:s utsändningar. SR kan sätta myror i huvudet på dig eftersom STIM tar betalt av både SR och företag för samma sak. TV-licensen ger dig rätt att se statsfinansierad TV enligt de premisser som lagen föreskriver.

UrL behandlar inte TV specifikt och jag förstår inte varför det måste stå TV? Sändningen är ett konstnärligt verk som TV4 innehar rättigheterna till. Läs paragraf 2 och om du inte förstår så bör du kontakta jurist eller någon som kan göra den förståelig för dig. Bara för att du inte förstår en lag betyder inte att den inte gäller.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat