Citat:
Originally posted by rickardw@May 29 2008, 09:54
Hej
Jag driver en liten webbyrå där vi i dagsläget hostar våra kunder på en egen server som har allt (FTP, Mail, Apache och dess tillbehör, MySQL etc. etc.)
Vi ska nu investera i några nya servrar och jag skulle vilja höra med er här på forumet hur ni föreslår att vi ska lägga upp fördelningen av tjänster på våra servrar.
Allra först ska vi köpa in en ny server som jag tänkt ska ta över allt från den lite äldre som endast ska vara kvar som dedikerad mail-server. Är detta den bästa lösningen? Om vi sen köper in fler servrar, vilka tjänster ska fördelas på dom? Är nästa steg (3:e servern) en dedikerad MySQL-server till exempel?
(Obs, kom på att rubriken kanske ska vara "flera servrar, vilken fördelning?")
Hälsningar
Rickard
|
Bästa är att mailen, mysql och web åtskillda.
Mailen är det som aldrig får strula för webhotell kunderna, det skall bara fungera. Mailen kan också var den delen som äter ganska mycket av kakan, då antalet spam inte minska precis. Plus att du bli störningkänslig att ha allting på en maskin.
MySQL är en sådan där sak , som också gärna äter CPU och resuser, särskilt på fleranvändarmiljöer.
Bero lite på hur många kunder du har per maskin...
En lösning är som sagt att köpa lite dyrare dator, och sedan köra VPS:er alt jail under FreeBSD, bero lite på om du skall ge användaren shellkonto eller ej.
Kollade lite snabbt upp igår, vad en dator med 4 Kärnor och 8 GB skulle kostar i icke server utförande, 2 TB HDD, ca 5000:- plus moms från GNT. I Serverutförande kanske motsvarade dator skulle kostar 8000 - 20.000:- plus moms. Men kanske skall stoppa 16 GB RAM från början dock. Köp hellre bra grejer än billigt.. HP eller SuperMicro ( Mullet är dom som säljer Supermicro i Sverige ) är bra märken för servrar. Just nu är det lite priskrig, då techdata har köpt Scribona, så man kan jemföra mellan GNT, Techdata och Imgram Micro se vem som har bästa priser.
Fördelen med VPS:er är att du kan ha Linux som host OS, och sedan blanda FreeBSD, Windows och Linux, beronde på uppgift dom skall användas till.
Tänk på att en server kanske skall gå i ca 4-7 år.. Det lönar sig att köpa bra grejer från scratch.
En desktop dator blir föråldrar efter 2-3 år med Windows.