Citat:
Originally posted by jake@May 29 2008, 10:00
Det kan nog vara bra att vara ett stort företag, bl.a. för att dela kunskap och erfarenhet men risken är också att man får svårare att nå resultet då sökmotorer vet att allt de gör är just för att manipulera sökresultat utifrån vem som betalar för att synas.
Kanske kan sökmotorer t.o.m. banna aktörer som systematiskt jobbar med att påverka sökresultat utifrån betalande kunder på samma sätt som t.ex. google i adsense har bannat aktörer som systematiskt jobbat med MFA-sidor.
|
Här tror jag att du satte fingret på något intressant, för att ta ett exempel då om just att dela kunskaper
Vi har ju Ex Koncernen Getupdated som äger 3 bolag som alla erbjuder SEO och SEM till marknaden, och de är
www.migroup.se (min gamla arbetsgivare förövrigt)
www.mediaanalys.se
www.getupdated.se
Och jag tror precis som du att om man nu köper ett bolag så nog vill man byta både kunskaper, tekniska plattformar mm mellan alla bolagen i koncernen, det verkar ju logiskt eller hur ?
Och om då alla 3 bolagen har låt säga 4 kunder per bransch var med samma typ av tjänst, vem ska då ligga på sid 2 på exempelvis Google då och vem ska ligga på sid 1 nedre halvan osv.
Men storlek kan ju ge mer tid över till forskning om vad som funkar bättre eller inte på sökmotorerna men det hindrar ju inte ovanstående blir ett bekymmer om det stämmer eller hur ?