Citat:
SMS-lån har enbart skapats för att lura ungdomar att ta små och snabba krediter som de inte klarar att betala av. Att de helst inte ska klara av att betala är själva affärsidén.
|
Man måste vara 20 år fyllda för att teckna ett sms-lån. Flera av företagen har extremt små kreditförluster på under 2 %. Om låntagaren inte betalar så måste fodringen säljas vidare. Visst tjänar sms-företaget även lite pengar om en fodring går till inkasso, men det innebär en kostnad som de absolut inte vill ha. Nu har jag för mig att jag såg något tv-inslag där ett av sms-företagen även ägde inkassoföretaget. Det är så klart inte snyggt, men det är absolut inte någon standard i branschen.
Citat:
Jag tror faktiskt inte OLW, Rockstar, Gevalia, Visa, Mastercard, OnOff, SIBA eller CocaCola har grundats eller drivs av ett knippe onda människor som har som enda affärsidé att sko sig på andra människors olycka.
|
Nej, det finns få företag som drivs av onda människor. Coca Cola har förvisso låtit mörda fackligt anslutna medarbetare i Sydafrika. Men inte heller en sådan handling klassificerar hela företaget som ondskefullt. Lika lite som Sms-företagen har som affärsidé att vara onda.
Citat:
De låter inte heller ungdomar ta 20 lån samma kväll och redovisar (för det mesta) vad det i verkligheten kommer att kosta.
|
Du kan inte teckna ett nytt lån innan det första lånet betalats tillbaka. Det går inte att teckna ett lån efter klockan 20.00 på kvällen.
Citat:
Med uppåt 700% ränta kan jag inte fatta varför dessa ockrare och roffare får gå lösa? De ska inte sitta på Stureplan och hälla champagne över sig själva, de ska stå på Hall och vara rädd för att tappa tvålen.
|
En vanlig kreditprövning görs. Definitionen av ocker är att man utnyttjar någon annan i en nödsituation. Även här vill jag dra en parallell till OLW och deras återförsäljare (ICA mfl). Innan du tar ett sms-lån så görs en kontroll av din ekonomi. Först därefter får du köpa lånet. Någon liknande kontroll görs inte vid försäljning av chips. ICA säljer gärna på dig en påse chips även om du har en BMI på 33 och det är troligt att du kommer att dö av din övervikt.
Jag säger inte att sms-lånen bidrar med någonting gott i världen. Men att säga att det är onda människor som ligger bakom sms-lånen är ganska krasst. När man börjar dra folk över en kam så slutar det ofta i tragedi. Moral baserad på fördomar leder aldrig till någonting gott.
God moral är inte att peka finger åt andra. Håll isär era fördomar och er moraluppfattning. Personligen så anser jag att en godistillverkare orsakar mer lidande i världen än vad ett sms-företag gör. Godistillverkaren har ofta barn som målgrupp. Fetma och dålig tandhygien är enligt mig ett betydligt större hot mot den enskilda människan än de 375 kr som ett sms-företag tar i avgift för ett lån. Att hävda att sms-företagen vill skuldsätta ungdomar är lika dumt som att hävda att godistillverkaren vill bidra med karies hos barn. I stort sett alla företag existerar för att tjäna pengar. Sms-företagens mål skiljer sig inte överhuvudtaget från andra företag på den punkten.
Men, men. Jag tror inte att du (claesm) och jag någonsin kommer att se lika på den här saken. Jag kan i stort sett aldrig förmå mig själv att se på saker i termer som "gott" och "ont". För mig är världen inte svartvit och jag vet av erfarenhet att jag inte brukar ha någon framgång i diskussioner med människor som delar in världen i gott och ont. Det finns inga argument som jag kan använda mig av för att försöka få dig att acceptera någonting som du anser vara ondskefullt.