Citat:
Originally posted by digiArt@May 22 2008, 09:41
Jag får en liten fundering varje gång en sådan här fråga kommer på tapeten.
Användare X ställer en fråga om produkt Y. Vanligaste svarordningen är: den är inte bra, den har inget bra upplägg ur SEO-synpunkt, den följer inte XHTML-standard, kör på OSC istället.
Angreppsvinkeln blir helt felaktig. Fokus i svaren ligger oftast på att:
1. Jag kan OSC och har kört det i evigheter, därför rekommenderar jag det
2. Jag är en slav under W3C och stirrar mig blind på valideringar (valideringar har ingen affärsmässig förankring, mer än att vissa grupper i samhället inte kommer åt tjänsten, men de kanske inte heller är målgruppen?)
3. Jag saknar förståelse för att frågeställaren snabbt vill komma upp på banan med en enkel och oftast ekonomisk lösning
4. Jag glömmer bort att frågeställaren kanske har en kravspec från en beställare
5. Jag glömmer bort att frågeställaren kanske kör ett visst ekonomissystem som idag endast har stöd för den lösning jag undrar över
6. Jag glömmer bort att frågeställaren kanske vill ha en klicka, tuta-köra-lösning för att få över information från butik till ekonomi/lagersystem som frågeställaren kör idag
Se det hela ur ett affärsmässigt perspektiv
1. Vilka finansiella resurser har frågeställaren
2. Vilka kunskaper har frågeställaren i modifiering av dig föreslaget system
3. Vilka system ska integreras mot den av frågeställaren föreslagna lösningen
4. Varför har frågeställaren undringar över just den föreslagna lösningen
osv...
Är jag ute och cyklar?
|
Nej du har så rätt så rätt, jag har tänkt samma sak flera gånger, när det gäller flera frågor.
Huvudproblematiken (för Den frågan) är väl att forum ofta är ganska ämnesinriktade och vänder sig mot en specifik publik, sen tycker jag personligen att det om inte annat visar en brist i att kunna göra en riktig analys av kundens behov, vilket måste vara ett tillkortakommande i alla branscher, men det är ungefär som att rekommendera Photoshop för ALL bildbehandling, eller att säga att ALLA som ska köpa en bra digitalkamera ska köpa en EOS 1D.
Det är ju en sak att rekommendera det verktyg man själv använder, men jag ser gärna om man själv i den rekommendationen har någon erfarenhet från andra (efterfrågade) system, och redovisar för det.
Så jag skulle efterfråga någon som faktiskt har erfarenhet av Wismas webshop, och kanske även Mamuts motsvarighet (Mamut som jag förstår äger både Active24 och Loopia (?) och där det borde finnas enkl vägar till en färdig shop.
Det här är (kan vara) ju en viktig fråga även när man tänker sig ska starta ett företag och besluta sig för det ena eller andra systemet som grund för fakturering/lager och vad det nu kan vara.