Visa ett inlägg
Oläst 2008-05-22, 09:39 #12
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by EvinDesign@May 21 2008, 15:38
Tänkte bara kolla vad webbfirmor brukar ta betalt per timme?

Har stött på firmor som tagit 1000:-/ timme och andra som inte ens tar per timme utan kör hur sjukt låga priser som helst.

Själv brukar jag köra på en uppskattning av antalet timmar och sen slå ut det på arvodet..

Hur mkt brukar webbfirmor ta per timme?
Att priserna varierar så mycket beror på många faktorer som erfarenhet, inriktning, behov av lönsamhet, tillgång och efterfrågan och självklart den svenska osäkerheten. Att någon med enskild firma på sidan av som inte måste överleva på sin verksamhet eller som inriktar sig på en kundkrets som inte har så mycket pengar generellt har lägre priser än en större verksamhet som är helt beroende av inkomsten från den och som ofta riktar sig till större kunder med mer inkomst är inte så konstigt i mina ögon.

Däremot är det sällan man ser sådana stora klyftor mellan etablerade webbfirmor i min erfarenhet utan det är just när man blandar in mindre, oftast en eller två personer i mindre verksamheter, som jämförelsen blir lite skev.

Själv kör jag med fasta priser som grund och sedan går man igenom vad kunden ska ha utöver ren design och ger en fast slutkostnad baserat på en fastställd prislista. Jag brukar höra till kategorin som tar sjukt lite, men så är jag också en ensam näringsidkare utan behov att leva på min verksamhet som riktar sig mot mindre kunder...plus att jag har sjukt svårt att ta betalt och lider hårt av den svenska osäkerheten
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat