Visa ett inlägg
Oläst 2008-05-22, 01:54 #54
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Citat:
Ursprungligen postat av totoo
Däremot är det viktigt att skilja på stöld (någon förlorar pengar/produkt/intäkt) och att kopiera något som inte har någon effekt hos upphovsmannen.
Menar du att enbart folk som producerar fysiska saker ska åtnjuta skydd från att bli bestulna?
Alltså varje enskilt användande av en obetald produkt får försvaras av aktuell användare. Det måste man ju klargöra först.

Sen vill jag bestämt påstå att s.k. "stölder" av mjukvara (piratkopiering) inte nödvändigtvis genererar en förlust hos producenten - vilker inte gäller den som producerar fysiska produkter i dagsläget. Hur det ser ut om 50 år vågar jag inte uttala mig om, men när man kan kopiera en V70 istället för att köpa en så blir det problem av en klart värre karaktär, men vi lämnar det och skapar en ny tråd när det är dags va?

Effekten av "stölden" i dessa två fall är ju helt skilda. I mjukvarufallet är det en eventuell förlorad försäljningsintäkt, och i hårdvarufallet är det förlorad inventarie + eventuell förlorad försäljningsintäkt (alltså en helt annan problembeskrivning).

Jag tycker förövrigt att alla har rätt att skydda sina produkter och att alla ska få ta betalt för sitt arbete.

Situationen är komplicerad, jag försöker verkligen hitta på någon enkelt definierbar logik för en rättvis verklighet kring detta, men jag har inte fått ihop något bra... Jag kanske kommer på något framöver.

Hur som helst så kvarstår ett faktum - all piratkopiering är inte en förlust för producenten. Viss piratkopiering har faktiskt en vinnare (piraten) och ingen förlorare överhuvudtaget (i fallet då piraten ändå inte tänkte köpa varan). Det är en unik och ultimat effekt inom mjukvaruvärlden.

Men naturligtvis leder piratkopieringen i det stora hela till minskade intäkter för producenten, och det är ett problem - det förstår nog alla. Jag har tyvärr inte lösningen på det problemet. Men det bästa man kan göra, som t.ex. film- och skivindustrin har så ofattbart svårt att förstå är att erbjuda tjänster som inte går att piratkopiera på ett tillfredsställande sätt. För filmindustrin är det kanske svårt eftersom en nedladdad bluerayfilm i ett hembiosystem är riktigt grymt, men biograferna är fortfarande ett starkt alternativ för dem som inte har en bra anläggning hemma. Livespelningar på musikfronten är ju alltid något som kommer dra folk. När piratkopieringen blir oövervinnerlig så får man som producent/upphovsman byta affärsidé/nisch, så enkel är verkligheten.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat