Visa ett inlägg
Oläst 2008-05-22, 00:32 #51
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av totoo
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Kul att se att det är så många som tycker att det är ok att kopiera andras arbete som musik, film och programvaror.
Sen dyker det upp trådar lite då och då där någon har fått sina bilder, texter eller rent av hela sajten kopierad.
Då är det helt plötsligt inte ok med kopierade verk.
För att citera Clonix lite längre upp i tråden:
"Alltid lika kul med dubbelmoralen som finns i detta land"

Men det där resonemanget håller inte så bra, det tror jag du förstår själv.
Jag piratkopierar ganska mycket musik och film. Orsak? Jag vill höra och titta på materialet, det är ett intresse.

Men jag kopierar inte någons site och sätter upp en kopia som använder deras arbete. Orsak? Jag skulle aldrig sno någons design och tjäna pengar på deras arbete, det känns så avlägset så en sådan grej skulle jag nog aldrig kunna göra. Precis lika lite som jag inte gör en Ripp-off på alla låtar och filmer som jag laddar ner.

Däremot om någon vill ladda ner en av mina siter och ha lokalt och leka med så får de väl göra det - precis som jag gör med musiken.

Varför köper jag inte allt istället för att ladda ned det? Därför att så stort intresse har jag inte av det och så mycket pengar har jag heller inte. Så ingen förlorar på att jag laddar ned något jag ändå inte skulle köpa. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en film om dagen, men det är ungefär vad som laddas ned. Skadar det något att jag roar mig lite om kvällarna på ingens bekostnad?

Nu talar jag inte för mig själv, jag vet att de flesta resonerar på det här sättet.

Din jämförelse gäller två helt skilda frågor, och det har inget alls med dubbelmoral att göra.
När du tankar ner film så antar jag att du gör det via en torrent client? Det betyder att du inte bara tankar ner filen för eget bruk, utan ochså sprider filmen till xxx antal personer som kanske bränner och säljer.....

Med ditt resonemang skulle någon kunna spara ner en hel sajt du äger och sen lägga upp den som en torrent så att alla som inte har råd med en egen design ska kunna tanka ner den. Den som tankade ner designen från början använder den enbart "lokalt" för eget bruk, men andra kan ta del av den via en torrent och eventuellt använda den kommersiellt. Ok?

Ett annat exempel.
Säg att jag på nåt sätt kommit över digital kopia av en ny unik husritning från en riktigt "dyr" arkitekt. Denna ritning har beställts av en person av för det ringa priset av 450 000 kr.
Jag som är i färd med att bygga ett hus i samma stad, ja t.o.m. samma kvarter tycker att denna gratisritningen passa mig perfekt eftersom jag aldrig skulle ha råd att anlita en dyr arkitekt. Arkitekten har ju inte förlorat ett öre på detta, men tycker du att det är ok?

Som jag uppfattar ditt resonemang är att du tycker att allt digitalt material är ok att kopiera så länge man använder det för eget bruk, eller?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat