Citat:
Originally posted by WebboT@May 18 2008, 10:21
Kul att se att det är så många som tycker att det är ok att kopiera andras arbete som musik, film och programvaror.
Sen dyker det upp trådar lite då och då där någon har fått sina bilder, texter eller rent av hela sajten kopierad.
Då är det helt plötsligt inte ok med kopierade verk.
För att citera Clonix lite längre upp i tråden:
"Alltid lika kul med dubbelmoralen som finns i detta land"
|
Men det där resonemanget håller inte så bra, det tror jag du förstår själv.
Jag piratkopierar ganska mycket musik och film. Orsak? Jag vill höra och titta på materialet, det är ett intresse.
Men jag kopierar inte någons site och sätter upp en kopia som använder deras arbete. Orsak? Jag skulle aldrig sno någons design och tjäna pengar på deras arbete, det känns så avlägset så en sådan grej skulle jag nog aldrig kunna göra.
Precis lika lite som jag inte gör en Ripp-off på alla låtar och filmer som jag laddar ner.
Däremot om någon vill ladda ner en av mina siter och ha lokalt och leka med så får de väl göra det - precis som jag gör med musiken.
Varför köper jag inte allt istället för att ladda ned det? Därför att så stort intresse har jag inte av det och så mycket pengar har jag heller inte. Så ingen förlorar på att jag laddar ned något jag ändå inte skulle köpa. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en film om dagen, men det är ungefär vad som laddas ned. Skadar det något att jag roar mig lite om kvällarna på
ingens bekostnad?
Nu talar jag inte för mig själv, jag vet att de flesta resonerar på det här sättet.
Din jämförelse gäller två helt skilda frågor, och det har inget alls med dubbelmoral att göra.
Citat:
Originally posted by clonix@May 19 2008, 16:23
Wojt.....seriöst du måste skämta??
Fan jag har alltid velat bli en vass .. F1 förare.... kanske skulle åka till Monaco
etc och göra inbrott i bilstallen...
|
Det där var det mest bortkomna jag läst på länge. Du borde veta att det Wojt säger är helt sant, det inser du va? Fattar du hur många skickliga grafiker vi har på gymnasivenivå och liknande som aldrig hade haft resurserna att köpa en licens? Jag känner flera både 2D och 3D-designers i spelindustrin som började i gymnasie/högstadieåldern som aldrig hade haft samma kompetens om de hade börjat med grafik när de var 25 och hade råd att köpa mjukvaran.
Wojt har helt rätt i det han säger, men det fattar du själv, eftersom ditt exempel skulle bidra till samma effekt - förutom att du även skadar någon på köpet, vilket man med piratkopiering inte gör (i alla fall inte i det sammanhanget där man ändå inte har råd att köpa en licens).