Länkar i noframes var det första som Google övergav. Jag har alltid en enormt dålig tidsuppfattning, men jag skulle gissa på att det kanske var två år sedan som Google slutade följa länkar i noframes.
För ungefär ett år sedan slutade Google att indexera text i noframes hos nyregistrerade domäner. Ytterligare en tid senare så slutade man indexera texten i noframes för samtliga domäner.
Jag kan inte säkert veta att Google inte tar någon hänsyn överhuvudtaget till vad som står i noframes. Men någon indexering sker i alla fall inte. Mina egna sidor i frames har
inte rasat i serpsen sedan Google slutade indexera noframes. Det verkar inte som om gamla sidor tar lika stor skada av frames som nya.
Googles egna förslag och faq´s är ofta dåligt uppdaterade. I bästa fall är de meningslösa och i sämsta fall rent felaktiga. Vill man lära sig seo på lite högre nivå så bör man inte lyssna på vad Google säger

. Undantaget är naturligtvis deras riktlinjer för vad som anses vara regelbrott. Vill man nå bra resultat på lång sikt så gör man klokast i att följa reglerna.
Noframes fyller förövrigt fortfarande en funktion, även om det inte längre går att spamma sökmotorer med den. Webbläsare som inte kan hantera frames (t ex mobiltelefoner) drar naturligtvis nytta av noframes precis som vanligt. Så man bör absolut inte radera den taggen om man har en i sida i frames.