Citat:
Originally posted by The Blackjacker@May 19 2008, 15:40
Nu är jag nyfiken på er som har stora bloggar och hur er utvecklingskurva har sett ut. Om ni har ytterligare tips när man ligger i den här fasen med några hundra besökare per dag.
Är det något speciellt som verkligen hjälpt er blogg utöver det jag nämnt ovan.
|
Min utvecklingskurva har varit spikrak uppåt. För ett år sedan hade jag kanske runt 10 000 - 13 000 besökare under den senaste månaden, under motsvarande månad i år ligger jag på strax under 27 000 besökare. Jag skriver 4 – 6 inlägg i veckan, jag tror mycket på kvalité före kvantitet.
För mig har nyckelsakerna till framgång bland annat varit följande:
Att nischsa mig till ett specifikt område och hålla mig till det i stället för att försöka skriva om allt som händer i vårt samhälle.
Att man håller sig till ett specifikt område gör även att man på sätt och vis framstår som expert på området eller talesperson för området, även om man kanske inte alls är det. Detta gör att media gärna kontaktar en när de skriver om ens området, något som naturligtvis gör att man får fler besökare är att bli omnämnd i media.
Håller man sig till ett specifikt område är det även lätt att vara aktiv på t ex olika forum som handlar om just detta, där har man naturligtvis adressen till sin blogg i signaturen.
När jag valde domännamn så valde jag ett som kanske låter både töntigt och löjligt men som jag viste att folk skulle lägga märke till. Även om de hatar det eller älskar det så kommer dom inte kunna låta bli att klicka för att se vad det är för skit när adressen dyker upp på olika sidor på webben.
När jag skriver inlägg så väljer jag lite då och då rubriker på samma sätt som när jag valde domännamnet, dvs att de kommer att dra åt sig uppmärksamhet och sticka i ögonen på folk när titeln på inlägget dyker upp på olika bloggsidor. Naturligtvis är det viktigt att rubriken är relevant för inlägget.
Jag skriver om något jag själv är otroligt intresserad av, något jag brinner för och tycker det är väldigt roligt att hålla på med. Det tror jag är en av de viktigaste sakerna som gör att man lyckas, det är också vad som gör att man orkar skriva nya inlägg regelbundet.
En nyckeltanke för mig är:
Skulle jag vilja hålla på med den här bloggen även om jag bara hade 10 läsare om dagen? Skulle jag det (vilket jag gör) så brinner man för de tman skriver om.
Jag respekterar och uppskattar mina besökare något otroligt, jag inser att många av dem kan mer än mig på området, att många har massor av intressanta idéer och tankar att dela med sig av och att många besökare kan inspirera mig på samma sätt som jag försöker att inspirera dem. Jag tror att många läsare märker detta vilket medför en viss ömsesidig respekt och att inläggen får många kommentarer, något som bidrar till att bloggen ska vara mer levande både för mig och för besökarna.