Visa ett inlägg
Oläst 2008-05-15, 13:35 #16
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by tartareandesire@May 15 2008, 12:13
Tror inte det är någon större andel i Sverige. Däremot så har jag arbetat mot ett par av Sveriges större företag som inte tillåter flash alls på sina arbetsplatser. Kan man undvika att stänga ute ens 1% av användarna så anser jag att man bör göra det. Med flash får man några problem:

1) ett gäng arbetssurfare stängs ute

2) de som surfar med seg dator / långsam uppkoppling (framför allt utanför västvärlden) tröttnar sannolikt

3) det är relativt svårt, och oftast dyrare, att få tag i en duktig flashutvecklare

4) det finns ett gäng som ogillar flash, såsom Karls mamma

Är det verkligen fler som har Flash än JS aktivt förresten? Tycker inte man kan använda många vettiga sidor utan JS.... Validering kan ju alltid köras enbart på serversidan för det fåtalet som kör utan JS.
Om man specifikt inriktar sig på anställda på företag som inte har Flash på sina datorer så är det en sak, men det är väl ett rätt ovanligt scenario?
Det viktiga är hur många användare överlag som har stöd för tekniken, och där är den en mycket liten del som saknar stöd för Flash.
Man skall självfallet undvika att stänga ut någon, och oavsett om man använder Flash eller JS bör man se till att de som inte har stöd för den teknik man väljer får en alternativ version.

Om man har en seg dator eller uppkopplig spelar ingen roll...JS är inte effektivare i varken filstorlek eller CPU användning än Flash. Visst kan man slösa på båda med Flash och det finns många exempel på applikationer som gör det, men återigen så är det frågan om dålig implementation snarare än teknologiska problem.

Men det kan vara så att du har rätt i att det kan vara svårare att hitta duktiga Flashutvecklare....av någon anledning finns det ruskigt många dåliga och rätt få som är duktiga.
Nu tänkte jag mest i perspektiv som utvecklare själv och inte så mycket om man driver ett projekt man skall anställa folk för att genomföra.

Och för att återgår till Karls mamma
Vanliga användare bryr sig inte om vilken teknologi som används, och jag det är väldigt få som ens är kapabla att skilja på vad som är Flash och JS om man gör liknande implementationer.
Om hon nu alltid är nöjd med hur HTML/JS sidor fungerar är hon nog extremt unik, men om hon irriterar sig på även dem då de är dåligt utformade, betyder det att man skall undvika HTML?

Den statistik jag tittat på är dels egna loggar samt statistik från w3schools, thecounter och studier från Millward Brown.
Enligt w3scools och thecounter ligger JS på ca 95%...det är dock lite lägre än vad jag normalt ser i loggar.
Enligt Millward Brown har 98.5% flash 8 eller högre, vilket även det är lägre än mina loggar, men det beror självfallet på målgrupp.
Dock så är JS baserade system som swfObject det bästa sättet att bädda in Flash och erbjuda en alternativ version för de utan korrekt version, så i praktiken brukar tillgängligheten inte vara en avgörande faktor.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat