Visa ett inlägg
Oläst 2008-05-15, 11:42 #14
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by tartareandesire@May 15 2008, 11:03
Jag anser själv att användbarheten för samtliga användare är det viktigaste. Blixtsystems, det du irriterar dig på om att felifyllda formulär måste laddas om kan ju lätt lösas med JS / Ajax.

Ett problem med flash är att en hel del faktiskt surfar på jobbet och många stora arbetsplatser tillåter inte flash.

Vad gäller skillnader mellan webbläsare (då främst Firefox-familjen vs. IE) så lär man sig dessa ganska snabbt som utvecklare och de flesta är nog medvetna om dessa.
Visst, jag ser inga problem med att använda JS om man nu föredrar det.
Om det endast gäller validering i realtid så kan det också vara den enklaste lösningen.
Dock så tycker jag att attityden att "Flash hör inte hemma i formulär" är att begränsa sig själv i onödan.
Det finns många exempel på situationer när Flash kan kraftigt förbättra användarvänligheten och vara enklast att implementera samt ge stabilast resultat.

Att det skulle vara speciellt stor andel som surfar utan Flash får du gärna visa lite statistik på. Alla undersökningar och loggar jag tittat på talar tydligt emot att så skulle vara fallet.
Överlag så är det snarare marginellt vanligare med Flash än att användare har JS aktivt.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat