Visa ett inlägg
Oläst 2008-05-15, 01:19 #10
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Nu sade jag inte "ser identiskt ut" utan jag tänkte både på funktionalitet och utseende men ser att jag uttryckte mig lite otydligt.

Som jag sade från början ser jag ingen anledning att använda Flash för ett formulär om det inte tillför något och jag håller helt och hållet med om att det är en dum idé om enda anledningen att få till en pixel exakt design.

Förvisso kan man ju emulera beteendet från ett HTML-formulär, och det bör man också i grunden göra. Formuläret "blir" inte på ett visst sätt för att du använder Flash utan det har du kontroll på själv.
Men ibland kan man vilja lägga på funktionalitet som gör det mer användarvänligt.
Alternativen är då Javascript eller Flash...och då är det svårt att säga att en JS/HTML lösning är det som tillförlitligast resultat över olika webbläsare.

Oavsett om man använder det ena eller det andra så bör man dock självfallet ha en HTML version att falla tillbaka på.
Flash ser identiskt ut i alla webbläsare som ha stöd för det, inte heller HTML formulär ser likadana ut i skärmläsare
Dock så kan man strunta lite i hur det ser ut för ett par procent av användare så länge det fungerar för alla.
Poängen är att man inte behöver testa mängder med webbläsare för att försäkra sig om vad det blir för resultat.
Det gör också att det blir vanligtvis snabbare att utveckla än om man skall göra en likvärdig lösning med JS, HTML och CSS.

Visst finns det vanliga användare som irriterar sig på formulär i Flash, men det finns vansinnigt många dåliga HTML formulär också.
Jag undrar lite om KarlRoos mamma aldrig irriterat sig på en dåligt designad HTML sida.
Det är fortfarande inte ovanligt att man ser formulär där man måste fylla i en massa uppgifter om igen för att t.ex. användarnamnet var taget eller sidan måste laddas om för att populera en dropdown i en undermeny.
Jag tycker det är irriterande och skulle gärna sett att de hade haft en smidigare lösning för mig som har både JS och Flash aktivt.
Det är betydligt smidigare att göra den typen av lösningar med Flash i min mening, men tillgängligheten blir ungefär densamma med JS och slutresultatet kommer inte skilja sig nämnvärt för användaren, så oftast kan man välja den teknik man helst jobbar med.
Men att lägga på funktionalitet utöver vad som är möjligt med HTML skall man inte undvika om det gör att resultatet blir mer användarvänligt för de med stöd för tekniker som kan möjliggöra det.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat