Visa ett inlägg
Oläst 2008-05-14, 14:59 #1
Draupner Draupner är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2005
Draupner Draupner är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2005
Hej,

Jag har de senaste dagarna råkat ut för vad jag tror är site harvesters som följer varenda länk på sidorna, vilket tar väldigt mycket kraft från databasen då det är en stor databas med flera miljoner poster som kan sökas i med en mängd olika kombinationer. Jag har blockat ett par IP-adresser så de ger upp efter ett tag men det kommer ju nya på andra IP-adresser.

Hur kan jag blocka dessa per automatik på ett bra sätt?

Problemet är att jag kör flera virtual hosts på denna webserver så om jag konfiguerar mod_dosevasive i Apachen till att blocka folk i några minuter som försöker accessa siten X antal gånger per sekund så funkar inte det då övriga siter är relativt små och man kan klicka sig manuellt till denna block rätt lätt. Den stora siten får nämligen bara runt 5 requests per sekund från varje IP-adress, så då måste jag i princip blocka folk i några minuter som accessar siten mer än 3 ggr/s eller så.

Kan jag konfiguera mod_dosevasive till olika inställningar per virtual server? eller får jag leva med att isf helt oskyldiga riskerar att blockas om de klickar 3 ggr/s på den andra mindre siten?

Tacksam för tips och tankar =).

Mvh Magnus W
Draupner är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat