Citat:
Originally posted by Robert@May 11 2008, 01:18
70k blir många timmar för någon som jobbar gratis, men blir bara 1.8-2.5 veckor med normal debiteringsgrad i den HÖGKONJUNKTUR som just nu råder. Hittar du någon som gör sidan för 2000kr så är det alltså någon som trots rådande läge inte har andra kunder....hmmm, dags att dra öronen åt sig.
|
Ja eller så gör man det som ett extra hobby projekt och lite extra små pengar.
om jag tog mig tid och var helt fokuserad på sidan så hade ja kunnat fixa designen och designen till html/css på en helg utan problem.
Jag jobbar med mitt primära projekt som tar extra lång tid och lever just nu på tidigare små projekt jag sålt då och då samt sparat ihop pengar för att ha så mkt tid ja lägger på mitt primära.
Men visst, är det ett företag som ringer runt och säger "vi gör din design och html/css kod för 3000kr" så förstår man ju direkt att detta företag är i desperation av pengar.
Ja gör det om ja har tid över för att lära mig och bli snabbare och för att ja tycker design är kul. Så jag tar ju inte emot beställningar på löpande band utan man kan göra något litet vid sidan av om man skulle få tid över.
annars är det 110% fokus på mitt riktiga jobb.
Men som grazzy sa: Är det ett företag så har dem mycket att betala som tex företagets hyra,telefon support etc, då tycker jag att 15.000-30.000kr, är ett rimligt pris, beroende på innehållets kvalitet och funktioner, för sidan är faktiskt simpel, när man jobbar så ska man slita, inte slappa.
Och när man är ett företag som är i lagom storlek så har man faktiskt så mycket mer fördelar om man nu sysslar med design och programspråk som vardags syssla. för då kan man gå tillbaka och plocka ihop kanske det där bra inloggnings skriptet och hotta upp det med nya erfarenheter, du kan ta en liknande meny och ändra den etc etc och göra om den, men koden går inte få hur unik som helst, för hur många olika sätt kan du skriva det på?
nu halkar ja lite ur banan, sen beror det ju helt hur kunden lagt upp sin krav specifikation, har dem ingen, ja då blir det många timmar att fixa det för då vet man ju faktiskt inte vad kunden vill ha och hur om kunden inte heller bestämt sig för en design.
Men har kunden gjort en skiss på en design(upplägget på vad som ska finnas och vad som ska synas) och skrivit upp vad de ska ha på sidan så kan ja tänka mig göra ett design jobb, annars inte. då får företagen tjäna sin stora peng i så fall
Nu har ja baserat priset på gratisbio.se stuket, och inte annat.