Visa ett inlägg
Oläst 2008-05-10, 02:59 #21
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Det enda jag spontant håller med Patrikweb om är att en genomsnittlig server inte drar 400W.
Det är ju ca 1.73A (om man fular sig lite och räknar med cos fi 1.00 - moderna kragg ligger runt 0.98-0.99, UPSer ofta runt 0.8), vilket är på tok för mycket.

Siffror från verkligheten: Ca 200 servrar drar ca 30kW inklusive kyla. 150W per server, 0.65A!

(cos fi på faserna det matas servrar från är 0.98,0.99,0.99).

Moderna servrar är förvånansvärt strömsnåla när de väl startat. Under själva starten kan de dra rejält med ström, men det är ju inte ett problem som rör rena elkostnader utan ett problem som rör dimensionering (vi kör 3x63A per central som matar 7 rack, 3x16A till varje rack från centralen) och säkringstyp (ett av skälen till att inte ha automatsäkringar i en serverhall är just att de löser vid peakar väldigt lätt - t.ex. när ett helt rack startar samtidigt efter strömbortfall eller vid nyinstallation av ett stort kluster. Vanliga tröga porslinare klipper direkt vid en riktig kortslutning men inte vid 2-4 * märkströmmen under några sekunder, vilket ger precis lika god elsäkerhet eftersom kabeln inte hinner bli varm).

Men el är trots allt en av de större utgiftsposterna (den kostar ca 1/5 av vad bandbredden och fibern gör) trots att vi har väldigt bra elavtal. Jag gråter inom mig varje gång jag ser saldot på konto 5310 (El för drift)...
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat