Ser att det är flera här inne som försöker få det till att 9 miljoner för siten skulle vara ett lågt pris, det är patetiskt tycker jag, visst det är fortfarande folk som tror att it-kraschen aldrig hände och många kommuner och statliga instutioner som har upphandlare som aldrig överhuvudtaget överväger att se alternativen för hur dom kan bygga upp en site till en bråkdel av kostnaden mot vad dom alltid har betalat.
Säg att 10 personer skulle jobba heltid med det i 1 år så skulle det betyda att varje person skulle få 900 000 kr, det är för mycket pengar, tror inte att 10 personer jobbade i 1 år på heltid med projektet.
Jag åtar mig själv inte så här stora projekt, men nog skulle jag om jag organiserade upp det jobbet kunna göra det för en bråkdel av den summan.
Ta en jämförelse, man kan få indiska och ryska programmerare som jobbar för neråt 250 kr i timmen. Designen är ju inget problem och kostar inga pengar. Att bygga plattformen vet jag inte hur många timmar det har tagit eller skulle ta, jag tror att om det var 50 000 sidor så är det väl där största tidsåtgången finns, förutsatt att det inte sen tidigare fanns en databas som sen går att porta över till det nya systemet ?
Då blir arbetstiden genast mycket lägre när det gäller själva sidorna som ska in om det går att få över alla sidorna till det nya systemet, mycket enklare sen att radera och ändra i befintliga sidor.
Finns nog kopplingar till andra system från siten men trots allt om dom finns där sen tidigare så klarar en duktig programmerare ganska snabbt att koppla ihop dom i det nya systemet också.
Jag påstår inte att jag själv skulle ha kunnat programmerat plattformen men med hjälp av duktiga programmerare och t.ex Open Source som Joomla i grunden så ser jag inget problem med det, om man skulle skippa indier och ryssar så finns det väldigt duktiga svenska programmerare som jobbar för 350 - 450 kr i timmen.
9 miljoner, ja det låter för mig löjligt mycket pengar, tur att man inte bor i Stockholm och betalar till det projektet