Visa ett inlägg
Oläst 2004-09-04, 16:54 #7
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Johan G
Citat:
Ursprungligen postat av elofsson
Tror att det är ett krav för att man ska få starta eget-bidrag att man går på en starta eget-kurs.

För att svara på några av dina frågor så här direkt kan jag säga att du måste ha F-skatt. Då vet de som köper varor av dig att du själv betalar in skatter och avgifter. Sedan är enskild näringsidkare den företagsform du ska satsa på tycker jag, står mer om det på bolagsverket.se t ex.
Starta eget kurs eller motsvarande kunskap är att rekommendera…

För varor finns ingen sån regel, då säljaren betalar in skatt på ev vinst, köparen kan ju inte känna till de skattepliktiga beloppet vilket man gör om det gäller tjänst;-)
Men för att förenkla det så är det lika bra att skaffa både moms registrering och f-skatt då det senare kan vara tjänster och liknande som kommer in i bilden.

Men nu har jag en annan idé det är att endast starta en fysisk butik och för att sedan när den kommit igång utvidga med en nätbutik, vad tror ni om detta? Detta är just för att det finns redan extremt många nätbutiker inom IT grenen.
Den plats jag troligen kommer starta företaget är i trollhättan och där finns det för redan 2 dator butiker, Elektronikhuset Ljud&Data AB och Webbshop Sverige AB. På Elektronikhuset har jag praktiserat och gör fortfarande och har undersökt chanserna om att få anställning och det är ingen större chans.
Därför har jag valt att försöka starta en egen datorbutik då det är något jag kan väldigt mycket om och är villig att lära mig och andra om. Men jag har även kollat med folk och dom säger själva att dom skulle säkerligen handla av en annan butik om det hade funnits det då dom 2 som finns inte har det bästa ryktet i stan på grund utav diverse tråkigheter.

Så vad tror ni om en sådan lösning istället? För då kan man samtidigt tjänna pengar på att utföra service på allhanda dator utrustning som man inte hade kunnat göra om det var en nätbutik man hade startat och på så sätt få in lite mer pengar på arbeten som inte kräver tex ny hårdvara i dom flesta fallen utan man lagar och felsöker mjukvara men även hårdvara. Dock skulle man då behöva en eller fler anstälda för att få tid med både service, support och en butik. Men det går ju lösa

Jag tackar för alla informativa svar jag fått av er alla och fortsätt komma med mer ideér och bra förslag!
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat