Citat:
Originally posted by Ara@Apr 30 2008, 08:58
Tex folk som röker (lyxkonsumtion) kostar mer för samhället/sjukvården än andra, men betalar lite mycket skatt.
Och så du säger att det inte är en "mänskligrättighet" att bo i centrum, varför ska du får göra det? Jag kan sätta något på att du tycker som du gör för att du tjänar ok och vill bo i stan.
|
Rökare betalar mer skatt än andra. Varje gång en rökare köper cigaretter så är en stor del av priset skatt. Det finns studier som visar att rökare betalar mer skatt genom sina inköp av cigaretter än vad de kostar sjukvården. Men det finns även studier som visar på motsatsen, dvs att rökarna kostar mer än vad staten får in. Det är svårt att säga vad som stämmer, men oavsett vilket så betalar rökare mer skatt än andra - av den anledningen att de kostar mer.
Hade en rökare inte betalat mer skatt än någon som inte röker så hade jag tyckt att det var lika fel som marknadsregleringar, bidrag och subventioner. Jag är överlag för att skattetrycket ska förflyttas från sådant som vi vill främja (t ex arbete) till sådant som vi vill motverka (t ex rökning och bensinslukande bilar). För min del så betalar jag gärna 80 kr för ett paket cigaretter om det innebär att jag får behålla mer av min lön.
För övrigt så bor jag inte i stan. Jag bor i bostadsrätt i Täby, vilket är en förort till Stockholm. Jag vill inte bo i city och har inga planer på att bosätta mig i en hyresrätt. Jag har alltså fördelen att inte argumentera i egen sak.