Visa ett inlägg
Oläst 2008-04-29, 23:27 #54
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Apr 28 2008, 23:38
Nä, men allvarligt talat, visst har du rätt. Följden av att bara låta de som har råd att bo där de vill, blir att samhället i det långa loppet förlorar på det. Ökad segregation, fler slumområde där fastighetsägarna inte har råd att satsa eftersom hyran är "låg" osv. Jag tror utan tvekan att det är en negativ samhällsutveckling.

Översätt argumentet till skola, vård, el, bredband och liknande, och smaka på det.
Jag håller absolut med i din argumentation. Jag säger inte att en avreglerad hyresmarknad inte skulle innebära några problem. Lika lite som du förmodligen skulle påstå att hyresregleringarna är helt problemfria.

Marknadshyror skulle förmodligen innebära en ökad segregation (och det är så klart mycket dåligt). Jag kan bara hålla med dig och jag har därför inga motargument på den punkten. Jag tror egentligen inte att vi är så oense om vad marknadshyror skulle innebära i praktiken. Jag tro att våra meningsskiljaktigheter är rent ideologiska. Jag anser att var och en alltid ska betala för sin egen konsumtion. Det enda som ska subventioneras av staten är det absolut nödvändiga för att överleva. Varje subvention, bidrag eller reglering måste alltid betalas av någon annan. Jag anser att människor i så liten utsträckning som möjligt ska tvingas att betala för någon annan människas konsumtion. Det är min uppfattning av ett rättvist samhälle.

Vi ska bara tvingas finansiera andra människors konsumtion i det fall då det är absolut nödvändigt. Exempel kan vara fattighjälp, akutvård och grundläggande boende. Men när människor som redan har det bra ställt får fina hyreskontrakt till låga kostnader, pga subventioner och regleringar, så har min moraliska kompass svängt från "rättvisa" till "orättvisa". Vill man ha lyx så ska man betala själv.

Som sagt. Om du ligger på gatan och svälter så får du gärna ta mina pengar till en bostad och mat. Men låt för allt i världen bli mina pengar om det bara är en stor lägenhet i innerstan som saknas dig. Den får du gärna betala för egna pengar. Jag kommer med en dåres envishet att hävda att du borde betala vad den är värd helt och hållet ur egen ficka.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat