Visa ett inlägg
Oläst 2008-04-29, 23:02 #53
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Ara@Apr 28 2008, 18:23
Citat:

Läs vad jag har skrivit och förklara sedan för mig varför det är rättvist att vissa ska bo bättre än andra, men till ungefär samma kostnad.
Tex Varför ska man få höjd hyra när om område blir mer poppulärt än det var innan?

Sen udrar jag hur det ska genomföras rent praktiskt, ska man höja priserna så mycket att man har 0st i kö? och så fort man har en kö på 1person ska han kunna lägga ett "bud på hyran som göra att dom som bor där måste "matcha" det?

sen tycker jag vi ska ha marknadspriser på sjukvård också, betalar man bäst för man vård först.....
Du verkar sakna grundläggande förståelse för hur en marknadsekonomi med fri avtalsrätt fungerar. Annars hade du inte gett ett sådant märkligt exempel. Men jag ska göra ett försök att förklara för dig.

Med marknadshyror så är ett hyreskontrakt förhandlingsbart. Hyresgästen skriver avtal med hyresvärden. De två parterna kommer överens om hyra och avtalstid. Det ligger nästan alltid i hyresgästens intresse att förhandla till sig ett långt avtal. På så vis skyddar man sig mot oväntade hyreshöjningar pga att ett område råkar bli populärt under den tiden som man bor där. Ofta kommer man överens om en årlig hyreshöjning i avtalet (eftersom inflationen annars skulle innebära en real hyressänkning). När avtalet löper ut (normalt efter 5 till 10 år) så skrivs ett nytt avtal. Har området blivit populärt eller om fastighetsägaren har gjort dyra renoveringar så får man räkna med en ordentlig hyreshöjning. Vill du inte betala vad boendet är värt så får du flytta till en annan lägenhet vars prisnivå passar dig bättre.

Angående din jämförelse mellan boende och sjukvård. Alla får samma sjukvård (utgångspunkten är att man ska bli frisk) och alla betalar lika mycket för den. Det samma gäller inte för boende. Alla betalar visserligen ungefär lika mycket, men vissa bor betydligt bättre än andra. Du kan alltså jämföra det med att alla skulle betala lika mycket för vården, men att vissa skulle få bättre vård än andra. Jag hävdar att det inte skulle vara rättvist.

I övrigt så tycker jag att det är svårt att jämföra boende med sjukvård. Ett boende är en nödvändighet, men i de flesta fall så rör det sig ändå om en form av lyxkonsumtion. Ingen ensamstående behöver t ex mer än 15 kvm för att kunna leva ett drägligt liv. Ändå så bor de flesta betydligt större. Sjukvården finns för att tillgodose grundläggande behov hos människor. Vi kan alltså jämföra 15 kvm lägenhet med sjukvård. Alla kvadratmeter utöver det skulle jag snarare jämföra med friskvård, plastikkirurgi och fitness (lyxkonsumtion). Att bo på 120 kvm på Östermalm är ungefär lika nödvändigt för min överlevnad som silikoninlägg i mina magmuskler skulle vara. Det första är märkligt nog kraftigt subventionerat av staten genom hyresregleringar och bidrag, men det andra är det inte.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat