Citat:
Originally posted by Gustav@Apr 26 2008, 01:20
Marknadshyror skulle inte innebära att alla hyror blev högre. Marknadshyror skulle bara innebära högre hyror i attraktiva områden blev högre. Som jag skrev innan så är en bostad en mänsklig rättighet. Men det är inte en mänsklig rättighet att bo på Östermalm.
|
Det är inte en mänsklig rättighet att bo på Östermalm, det håller jag med om. Men tyvärr tror jag inte på att det skulle bli lägre eller oförändrade hyror i ytterområden.
Argument 1.
Om jag som fastighetsägare skulle behöva sänka hyran för att få boende, är det stor chans att jag tjänar med på att riva husen. Många av de så kallade ytterområdena är i behov av väldiga renoveringar. Genom att riva hus kan jag pressa upp hyran. Tror ni inte på det? Allmännyttan gjorde detta på 90-talet.
Argument 2.
Många fastighetsägare anser att de tjänar för lite pengar på sina fastigheter idag. Tror någon på allvar att de kommer att vilja tjäna mindre pengar i ytterområden?
Argument 3.
I utredningen om den svenska hyresmarknaden presenteras förslaget att allmännyttan ska maximera sin vinst. Det skulle innebära att det i lag blir förbjudet att inte ta ut den maximala hyran som öht är möjligt. Oavsett område.