|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Apr 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Apr 2005
|
Ja jag ställer mig också lite frågande till initiala frågan - eftersom den förutsätter en del som att man endast registrerar för att direkt se någon typ av avkastning eller att man kan uppmäta ett visst värde i ett namn.
Visst kan det fungera så för väldigt många, men jag tror att det också är tveeggat.
De allra flesta bättre generella orden under .se är upptagna och ytterst få släpps till snapback. Generellt har ju bättre domäner en högre förnyelsegrad än inte fullt så genomtänkta domäner - av förklarliga skäl. Men själv har jag av erfarenhet sett till såväl uppskattad nytta av domänen, som av "magkänsla" eller "intuition" eller vad man nu vill kalla det. Sen är det också väldigt många "ord+ord"-domäner som registrerats de senaste åren (speciellt under .se).
Jag förväntar mig inte att utveckla alla eller ens en tiondel av domänerna som jag står som registrant för, men jag försöker se mer till nytta när jag registrerar en domän dvs jag "smakar" på domänen och försöker sätta den i ett samband innan registrering. Men jag har heller ingen fokuserad inriktning som flera av medlemmarna har på WN. Ibland så hinner jag utveckla något och ibland hinner någon komma med ett erbjudande för en domän - och först då värderar jag det erbjudandet mot mitt eget planerade engagemang i domänen osv. Men även om det händer att jag avyttrar nån domän då och då, så har jag registrerat en hel del för framtida projekt - Men visst händer det att man tittar på nån domän då och då och undrar vad sjutton man tänkte på där..men sen kan man få "rätt" i sin känsla också.
Just ett sånt exempel på en intuitions-"fantasidomännamn" som jag registrerade långt innan nuvarande tjänst för domänen var påtänkt och sedan fick erbjudande av nuvarande ägare är "techworld.se".
Men själv sätter jag inte någon "ekonomisk värdering" på en domän innan registrering - jag tror dels att det är lätt att lura sig själv med någon sorts fiktiv prislapp på sin portfölj och som sagts så många gånger på WN - priset vet du först när domänen/tjänsten är såld och du har pengar i handen..
Egna uppskattningar och gissningar kan man ju ha, men att uttala dem till andra tror jag ofta kan ge orsak att bita sig själv i tungan - hårt!
|