Medlem
|
|
Reg.datum: Mar 2008
|
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2008
|
Så här gjorde jag och det fungerade bara fint:
- se till att ingående och utgående moms tar ut varandra i blanketterna så att skatteverket inte lägger på dig någon preliminärskatt.
- Be din bank starta upp ett extra bankkonto åt dig (på ditt företagskonto, eller ditt privata: spelar egentligen ingen roll när det är enskild firma).
- Se detta konto som ett heligt konto som du aldrig lånar eller tar ut något från, oavsett vad.
- När du får in pengar för ett jobb för du över momsen du drog in samt hälften av det du tog för jobbet på ditt "heliga" konto.
T.ex:
Du fakturerar en kund 10.000 :- (exkl. moms).
När fakturan betalas in så har du 12.500 :- på kontot (moms 2.500).
Momsen är 2.500:-
10.000 / 2 = 5.000:-
Du sätter alltså in 7.500:- av de 12.500 du fick in för jobbet på detta "heliga" konto.
Om du klarar av att göra så här, så kan jag nästan garantera att du inte åker på restskatt i slutet av året.
Det kan bli rätt tungt att överleva på biten som blir kvar med denna metod, men i slutet av året är det värt det, då du upptäcker att du inte åläggs någon restskatt.
Har du dessutom många utgifter i företaget under första året så kommer du t.om ha över pengar efter att du betalat in skatten.
Jag skulle också rekommendera dig att ringa skatteverket om du har några frågor.
Faktiskt en av de trevligaste myndigheterna att ha att göra med om du frågar mig.
Lycka till med företagandet!
|