Citat:
Originally posted by kulmungi@Apr 21 2008, 17:23
Forsätter på frågan, går lite djupare.
Om jag som företagare väljer att stänga mina projekt jag säljer till mina kunder, kan jag ändå baka in någon open source i detta? Jag förutsätts läman det som är open source, även när det är inbakat i mitt projekt. Stängda delen blir bara min del. Och bör tilläggas att det tex kan vara att i min blogg som är "stängd" använda mig av tex tinycme som är släppt under open source.
|
Du kan inte baka in Open Source i din stängda applikation, alla fall inte GPL.
Men:
Du kan göra en bloggapplikation som är stängd men som använder TinyMCE till exempel. Grejen är då att det går en skarp gräns mellan din kod och TinyMCE, att din kod inte innehåller några rader lånade från TinyMCE och att Tiny MCE levereras separat i oförändrat skick med licensen intakt. Det gör inget om din applikation faller ihop om inte TinyMCE finns där, bara TinyMCE är i oförändrat skick.
Respektera nu detta, annars kommer vi att få en massa tråkiga situationer med kidnappad kod som rätteligen tillhör Open Source-projekt som låses in i kommersiellt licensierad programvara.
Bara för att folk inte kan med att erkänna att de använder GPL i sina levererade applikationer.
Det finns ju gott om folk som gör sånt här, ingen nämnd eller glömd, som modifierar, översätter och förändrar kod i till exempel Joomla-applikationer som de levererar till kund utan att sprida detta till allmännheten. Och det är precis lika illa som att man till exempel skulle leverera en piratkopierad Windows-version till sin kund.