Citat:
Originally posted by danielos@Apr 18 2008, 22:48
Det finns flera exempel på hur sökpositioneringen har helt ballat ur hos google.
Om man söker på foro gratis betyder gratis forum och spanska så kommer det upp på 3:e plats http://foro-gratis.latin-foros.com/yo-masters
vilket är ett forum som har krashat. Och på 4:e plats komer upp en sk, ful sajt med google ads, och på 5 först kommer en riktig sajt som erbjuder gratis forum, på spanska foro gratis
|
Lägger du däremot på ett crear, alltså "crear foro(s) gratis/gratuitamente" (skapa gratis forum), så får du bra resultat för det specifika du söker efter. Är man specifik i sökningen så får man också specifika resultat (alla forum i resultatet för den andra sökningen var väl gratis att läsa?).
Personligen tycker jag google ger bäst resultat, och för det allra mesta relevanta resultat väldigt högt upp. Långt ifrån perfekt, men om man gör en sökning på en vettig term brukar man hitta vad man söker i topp 3.
Angående "heatmaps" tror jag de kan variera väldigt mycket beroende på både personen och söktermen. Vet personen knappt vad han söker på för tillfället kan jag tänka mig att man skumläser mer över hela sidan, liksom om man är van vid att få många orelevanta resultat i sina sökningar. Men vet personen exakt vad han letar efter och är van att få mest relevant resultat högst upp tror jag att #1 är enormt mycket bättre än #3-5.