Visa ett inlägg
Oläst 2008-04-16, 13:18 #139
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Nej jag skriver inte att 5% av befolkningen som enligt (dig?) har ADHD.
Utan det jag återigen försöker förklara att vuxna med ADHD som har haft ett "väldigt väldigt jobbigt liv" om jag får uttrycka mig så, kan ha en tendens att vara våldsbenägna.
Återigen så skriver jag inte majoriteten kan vara våldsbenägna utan det finns symptomer som kan utvecklas till att det begås våldsdåd beroende på vilken typ av ADHD och hur individen är mentalt.
Det kanske är 0.03% av alla som har ADHD det gäller.

Jag kanske inte är en expert på att formulera mig men snälla *försök att förstå mig.

Kod:
Att symptomen av diagnosen ADHD själv skulle leda till missbruk i vuxen ålder anser jag också att man ska ta med en nypa salt och tror att i de förekommande fallen kan förknippas med att vissa barn med ADHD ordineras daglig dos av (iofs låg dos) amfetamin mot koncentrationssvårigheter, och min gissning är att det snarare är behandlingen, än symptomen som leder till framtida missbruk (med tillhörande kriminalitet).
Då påstår du med andra ord att de sidor som du länkade till går ut med fel information?
samt att dagens behandling kan resultera till krim för en del?
Om du ska jämföra på det viset så:

Med tillhörande kriminalitet så förstår jag inte vad du menar riktigt, men jag antar att du menar att man exempelvis försöker skaffa fram droger och dyl och har brist på pengar och därmed tvingas begå brott för att få ihop pengar till amfetaminet exempelvis.
Har jag förstått det hela rätt?
Citat:
Termen ADHD används här som ett samlingsnamn. ADHD är ett neurobiologiskt (neuropsykiatriskt) funktionshinder som förekommer hos cirka 5 procent av alla skolbarn. Det är vanligare bland pojkar och män än bland flickor och kvinnor även om andelen flickor/kvinnor som inte får sina problem igenkända antagligen är högre än vad man tidigare förstått.
Källa
Tror du för en sekund att detta är ett fenomen som startade ett visst datum (exempelvis 1 januari 1974) ? Detta har ju funnits i alla tider, men man har först på senare år satt en diagnos/definition/namn på det. Att tro annat vore i mina ögon väldigt naivt.

Nej jag anser inte att källorna jag refererar till är felaktiga, eftersom de inte tar upp bakomliggande orsaker och faktorer till ev. övergång till kriminalitet och missbruk, utan bara konstaterar en viss ökningsrisk. Det var också som en motvikt till det jag i tidigare inlägg flikade in Holstein som är en av Sveriges "mesta" entrepenörer till att personer med ADHD knappast är att se som synonymt med våldsbrott eller kriminalitet(Holstein har ADHD som bekant)

Beträffande din slutsats om mitt resonemang kring behandlingen och verkan, så är det korrekt uppfattat av dig - det är min uppfattning!, däremot finns en lång rad typer av lagbrott som samlas under "kriminalitet". Men att behov av "snabba pengar" ökar vi missbruk är väl knappast någon nyhet vare sig för dig eller mig?

Men med ditt matematiska exempel på 0,03% av de 5% (460 000) som då har ADHD i någon form, så har vi trots allt minskat antalet potentiella mördare på gatorna till 138 stycken - och genast känner jag mig betydligt lugnare att gå utanför min egen dörr (även om jag inte är det minsta övertygad om ditt exempel) Jag anser att det inte finns någon som helst naturlig koppling mellan ADHD och våldsbrott och därmed att du har fel i ditt påstående och inte har belägg för denna koppling.
Jag vill att du läser denna artikel publicerad utav DN 3 November 2007.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat