Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Apr 16 2008, 11:17
Pokerstjärna - Ja och om du inte är helt ordblind så har jag inte gett mig in i diskussionen om psykoser och personlighetsstörningar, utan ditt sätt att använda ordet och diagnosen ADHD som något våldsbetingat.
Jag är ingen vän av att Svensk psykvård idag är decimerad till närmast noll - absolut inte!
Men jag frågar dig om var du hittar våld/mord-associationen i texterna och du citerar att det kan leda till "missbruk och kriminalitet"!? :huh:
För det första är ADHD något som främst upptäcks hos barn! Det är till och med väldigt vanligt, det talas om "en i varje klass" för det är alltså var 20:e barn som drabbas av ADHD, och då främst pojkar. Om det "växer bort" eller om vuxna människor har lättare att leva med och kontrollera detta, har jag ingen uppfattning om men visst kan kan det ge uttryck i vuxen ålder också av olika grader, men du är ju patetisk om du menar att vi pga av ADHD har 460 000 potentiella mördare som springer runt på gatorna (5% av befolkningen)
Att symptomen av diagnosen ADHD själv skulle leda till missbruk i vuxen ålder anser jag också att man ska ta med en nypa salt och tror att i de förekommande fallen kan förknippas med att vissa barn med ADHD ordineras daglig dos av (iofs låg dos) amfetamin mot koncentrationssvårigheter, och min gissning är att det snarare är behandlingen, än symptomen som leder till framtida missbruk (med tillhörande kriminalitet).
Ungefär som att en ungdom som tar sin första fredagsfylla vid 13-års ålder har större risk att fastna vid flaskan i vuxen ålder, än den som tar första fyllan vid 18 års ålder.
Och eftersom du svarar med citat om "kriminalitet" på min fråga om "våld" och "mord", så uppfattar jag dig som att du ser dessa två synonyma med varandra!?
|
Nej jag skriver inte att 5% av befolkningen som enligt (dig?) har ADHD.
Utan det jag återigen försöker förklara att vuxna med ADHD som har haft ett "väldigt väldigt jobbigt liv" om jag får uttrycka mig så, kan ha en tendens att vara våldsbenägna.
Återigen så skriver jag inte majoriteten kan vara våldsbenägna utan det finns symptomer som kan utvecklas till att det begås våldsdåd beroende på vilken typ av ADHD och hur individen är mentalt.
Det kanske är 0.03% av alla som har ADHD det gäller.
Jag kanske inte är en expert på att formulera mig
men snälla försök att förstå mig.
Kod:
Att symptomen av diagnosen ADHD själv skulle leda till missbruk i vuxen ålder anser jag också att man ska ta med en nypa salt och tror att i de förekommande fallen kan förknippas med att vissa barn med ADHD ordineras daglig dos av (iofs låg dos) amfetamin mot koncentrationssvårigheter, och min gissning är att det snarare är behandlingen, än symptomen som leder till framtida missbruk (med tillhörande kriminalitet).
Då påstår du med andra ord att de sidor som du länkade till går ut med fel information?
samt att dagens behandling kan resultera till krim för en del?
Om du ska jämföra på det viset så:
Med tillhörande kriminalitet så förstår jag inte vad du menar riktigt, men jag antar att du menar att man exempelvis försöker skaffa fram droger och dyl och har brist på pengar och därmed tvingas begå brott för att få ihop pengar till amfetaminet exempelvis.
Har jag förstått det hela rätt?