|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Apr 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Apr 2005
|
Pokerstjärna - Ja och om du inte är helt ordblind så har jag inte gett mig in i diskussionen om psykoser och personlighetsstörningar, utan ditt sätt att använda ordet och diagnosen ADHD som något våldsbetingat.
Jag är ingen vän av att Svensk psykvård idag är decimerad till närmast noll - absolut inte!
Men jag frågar dig om var du hittar våld/mord-associationen i texterna och du citerar att det kan leda till "missbruk och kriminalitet"!? :huh:
För det första är ADHD något som främst upptäcks hos barn! Det är till och med väldigt vanligt, det talas om "en i varje klass" för det är alltså var 20:e barn som drabbas av ADHD, och då främst pojkar. Om det "växer bort" eller om vuxna människor har lättare att leva med och kontrollera detta, har jag ingen uppfattning om men visst kan kan det ge uttryck i vuxen ålder också av olika grader, men du är ju patetisk om du menar att vi pga av ADHD har 460 000 potentiella mördare som springer runt på gatorna (5% av befolkningen)
Att symptomen av diagnosen ADHD själv skulle leda till missbruk i vuxen ålder anser jag också att man ska ta med en nypa salt och tror att i de förekommande fallen kan förknippas med att vissa barn med ADHD ordineras daglig dos av (iofs låg dos) amfetamin mot koncentrationssvårigheter, och min gissning är att det snarare är behandlingen, än symptomen som leder till framtida missbruk (med tillhörande kriminalitet).
Ungefär som att en ungdom som tar sin första fredagsfylla vid 13-års ålder har större risk att fastna vid flaskan i vuxen ålder, än den som tar första fyllan vid 18 års ålder.
Och eftersom du svarar med citat om "kriminalitet" på min fråga om "våld" och "mord", så uppfattar jag dig som att du ser dessa två synonyma med varandra!?
Då tycker jag att vi vänder på kakan och tittar på hur det ser ut i våra fängelser och bland dömda våldsverkare och mördare idag.
Jag skulle vilja påstå att det är betydligt större riskfaktor att som barn och ungdom växa upp i de mest mångetniskt integrerade storstadsförorterna idag.
Vågat uttalande kan tyckas, men för inte länge sen gjorde jag besök hos polisiär myndighet för att bläddra i födelseårsindexerade fotokataloger över kända våldsverkare i en av Stockholms stadsdelar. Den överrepresentationen som så tydligt visar sig på det sättet är riktigt skrämmande att se och jag tror inte att denna stadsdel i Stockholm är unik, utan att det speglar storstäderna ganska bra.
Jag ska även ge mig in i den del av trådens debatt som handlar om offentiggörande av pressen.
Oavsett hur lite jag som förälder har till över för pedofilers existensberättigande, så anser jag att det är förkastligt av snaskpressen att publicera identiteten på den misstänkte innan dom fallit.
Trots erkännande så är han misstänkt för brottet fram tills dess en dom har fallit - då är han dömd för brottet.
Och att skvallerpressen på senare år frossar i att godtyckligt hänga ut misstänkta med namn och bild för stora och små brott är ett förbannat otyg anser jag och tummas det mer på det så är snart allas vår integritet något snaskpressen anser sig ha rätt att leka med.
|