Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Jag menar att om du bor dörr i dörr med en känd pedofil så är ditt problem antagligen mindre då de det vore rätt uppenbart för polisen vem som är brottslingen. Dessutom hinner de här personerna oftast bara begå ett fåtal brott innan de grips. Vad är det statistiskt sett jämfört med andra brott som våldtäkter (runt 10 varje kväll), övriga misshandelsbrott och mord? Självklart är varje brott en tragedi men jag säger bara en sak: "will somebody think of the children, please!".
|
Kan vi glömma statistiken om andra brott för en liten stund?
Sexuella övergrepp på barn är förmodligen det värsta av alla tänkbara brott som finns. Håller du med om det? Borde det då inte göras ALLT som går att göra för att förhindra det? Även om det "statistiskt" sett inte sker så ofta.
Precis som du sa, tänk på barnen en stund istället för att oroa dig över pedofilers personliga intergitet...för deras integritet är inte vatten värd.....
|
Visst kan vi glömma statistiken.
Det är inte ofta jag blir rörd till tårar av nyheter i tidningar, när jag läste att flickan hade hittats död kändes det jävligt tungt. Inte bara för henne, hennes familj utan hela sverige. Det är nog ingen överdrift att säga att alla här delar den känslan med mig.
1) Tyvärr är jag så förbannat cynisk att jag upplever mig se rakt igenom all förbannat hittepå, propaganda och rena lögner skapade av en ännu mer cynisk kvällspress. De skriver om det folk vill ha. Det skapar en bild av en överdriven hotbild. Detta gäller inte bara pedofili.
2) Det finns lite andra "suspekta" grejer som är olagliga i sverige som inte alltid har varit det. Månggifte, tidelag, homosexualitet (var länge förbjudet) och även pedofili är ju inte helt främmande för en del kulturer även om det nog alltid har varit mer eller mindre tabu.
Dit jag vill komma är att det inte är pressens uppgift att straffa pedofiler. Det är systemets. Om vi vill ha strängare straff för pedofiler är det regeringens/riksdagens uppgift att lagstifta om det. Inte aftonbladets snuskjournalisters.
edit: jag ställer mig alltså inte främmande till att det ingår i en pedofils straff att hans omgivning skall informeras om det. Fast det beslutet skall tas av en domare, ingen annan.