Om ni blir så upprörda över att en mördare dödar, varför är det då bättre att staten blir mördare? Det är en helt sjuk diskussion som en förespråkare för dödstraff aldrig kan vinna moraliskt eller etiskt.
Vad tror ni ger bäst resultat för samhället: en ej gripen mördare som tror att han får dödsstraff eller en mördare som är på väg att gripas som hoppas på att få komma ut efter tio år i fängelse? Se te.x. på Clark Olofsson eller Jackie Arklöv. Jag tror inte att vi hade haft lika "bra" slut på de historierna om vi hade haft dödstraff i Sverige.
Det är rätt pinsamt att diskussionen kommer upp varje gång ett brott modell värre begås. Samma sak med namngivningsgrejen i tidningarna. Vad är syftet utöver än att sälja fler lösnummer? Tro fan att inte fler brott kan lösas på grund av att "misstänkta" brottslingar får sitt hemnummer publicerad i Aftonbladet Pedofilnytt. Allt det föder är mer rädsla i samhället. Delvis i form av att man går omkring och "vet" att det bor en hemsk pedofil i området och delvis för att felaktigt drabbas av det själv. Sorry, men de som argumenterar för strängare straff och "hårdare tag" behöver inte titta längre än till USA där
3% av den svarta populationen sitter i fängelse och
man får livstid för att snatta. Bra samhälle eller inte? Jag kan inte svara för er fast jag vet vad jag föredrar.