Självklart tycker jag att man som föreläsare skall våga vidga vyerna och använda sig av vitsar, skämtsamma antydningar, annorlunda uttryck och andra upplyftande moment för att få upp intresset för en föreläsning.
Finns inget värre än torra, stela, "läsa-på-pappret-innantill-a´la-redovisningen-om-mitt-sommarlov-i-mellanstadiet" och nervösa föreläsare - ger ett så beigt intryck att man ibland blir mörkrädd. Har många gånger ställt mig frågan hur vissa ens tillåts ta betalt för det de framför - har visserligen såklart stött på motsatsen flera gånger också.
Bland de bästa jag träffat på att tala inför folk, i på det läget rätt nivå, är en del av de officerare man hade under militärtjänstgöringen. Raka och bestämda, men inte sällan med en underliggande humor och gliringar i bakgrunden, samt ytterst sällan med nervositet på rösten.
Håller med om att om man inte vill ta några risker är det alltid uppskattat att driva med sig själv - tillämpar jag själv i diverse sammanhang, såväl när man knyter nya kontakter som när man får tillfället att tala inför en grupp. Dessutom brukar det, om man har den avsikten, kunna leda till att åhörare vågar ställa frågor i och med att man "sänkt nivån något" (utan att för den sakens skull vara oseriös i ämnet ifråga).
Har inga direkta vitsar eller liknande på lager som passar rent allmänt, har själv ganska lätt för att snacka och för egen del funkar det bäst med spontana gliringar, skämt och humoristiska antydningar - där jag känner av stämningen allt eftersom.
Men vill även passa på att poängtera hur viktigt jag tycker den egna attityden och utstrålningen är. Att våga tala ut, röra på sig i lagom stora mängder, prata naturligt och ledigt men ändå bestämt och övertygande, våga själv le, skratta och anta diverse ansiktsuttryck för att förstärka det man vill ha sagt, lägga konstpauser vid rätt tillfällen, inte vara allt för fokusera på powerpoint/OH-presentationen och sen så klart undvika alla klassiker som att typ konstant klia sig i örat (oavsett hur stor fluga som nyss lagt ägg där), inte våga möta åhörarnas ögon etc (men de antar jag att du har full koll på

)
För övrigt borde inledningar i stil med "jag skall föreläsa om xxxx" förbjudas - det är ju här man har chansen att direkt skapa intresse och då gäller det att komma med något slagkraftigare än så...
Men lycka till, vore intressant att få reda på var / inom vilket ämne föreläsningen ska äga rum?