Medlem
|
|
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
|
|
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
|
Tror inte de handlar om att man har byggt ett system som kräver folk 24/7. Utan att när det väl händer något som inte får hända, vill man att det ska gå fort att fixa. Så då får det gärna finns folk på plats. Man vill inte behöva ringa runt till diverse nummer och jaga någon tekniker som ska försöka ta sig till hallen och fixa och trixa. Sen om man har riktig otur så har den enda teknikern som finns att få tag i semester och eller ligger hemma och är sjuk? Vilket är mycket möjligt om man använder något av de mindre hostingföretagen som inte har den personal som krävs.
Det svåra är nog att hitta ett företag som har rätt balans av personal, så att man slipper betala en massa för folk som inte har jobb samt att det alltid finns tillräckligt med folk när något händer.
Men för att försöka komma tillbaks till huvudfrågan: Bästa coloction/serverhall i Sverige? - Så har jag tyvärr inget svar och jag är inte heller riktigt säker på vad som man ska använda och mäta för att avgöra vad som är bäst?
Som många redan har varit inne på så är det nog olika från person till person och alla värderar nog lite olika vad som är viktigast/bäst?
För mig personligen handlar det mest om att allt ska fungera och flyta på. Jag vill helt enkelt inte behöva bry mig så mycket om de tekniska bitarna med dubbla linor, brandväggar och lastbalanserare. Men sen är det även väldigt viktigt med snabb respons när olyckan är frame. För någon gång kommer något gå fel och då ska det gå snabbt att fixa.
Så för mig är bästa colocation/serverhall den hall som har rätt och tillräckligt med personal för at klara av daglig drift men även "katastrofdagar/kvällar". Har rätt prylar som de behärskar och kan utantill. Har prylar på "hyllan" ifall något dör. Har kunskap för att låta/hjälpa mig växa i den takt jag vill och behöver. Sen vilket/vilka företag detta passar in på vet jag tyvärr inte. Men jag tror inte det rör sig om något enmansföretag utan något lite större. Dock inte för stort så att de har tappat lusten att behandla alla kunder med respekt och omtanke samt ge bästa möjliga service (fast det kanske kostar lite exktra). Sen spelar själklart prislappen in en del. Iofs mest i början eftersom ju mer det rullar på desto viktigare blir uptime och mindre viktigt månadskostanden för ett fungerande system.
Oj klockan rinner iväg och jag ska nog sluta svamla och krypa i säng. Men hoppas att någon kan komma med lite namn på passande företag i Sverige, så vi vet var vi ska sätta upp våra nya system i framtiden.
|