Visa ett inlägg
Oläst 2008-04-14, 16:08 #134
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av victor-
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Vakt/Jour på plats 24/7 drar upp kostnaden rätt mycket, och nu försvinner riktigt många möjliga leverantörer i Sverige.
Men båda dom sakerna blir helt onödiga om man har fysiskt skalskydd som är tillräckligt från början och bygger allt redundant.
Om hela din verksamhet dör pga en servrer strular och behöver ha personal vid din server på 1 min så känns det ändå att någon gjort något fel från början.
Om man har sådana krav på tillgänlighet så är första felet att det skulle dö så mycket att man skulle behöva fysisk personal där så akut.
Sedan kommer just den personen som finns där 24/7 ha den kompetensen om just din driftmiljö?
Sedan vem har sagt att man inte erbjuder olika kapacitettjänster?
Men visst det finns vissa företag som ställer dom kraven , och det är en bra extra tjänst. Men vet inte hur mycket det skulle påverka hur bra hallen är eller driftsäkerheten i stort sätt.
Men vilket prisklass har du tänkt dig då när du ställer sådana krav?
Gräver du inte ner dig i en grop nu? Du kan ju knappast påstå att on site jourpersonal är onödigt och att ett krav på sådant innebär att man själv designat fel?
Har man så kritisk verksamhet så man inte klarar att det tar 30m-2h att få ut någon till plats så bör man bygga det så redundant att det inte ska kunna dö. Problemet är om man har sådan lösning så krävs det nästan ändå att man har egen special personal som kan den driftmiljön. Även om det nu finns någon där 24/7 så är det långt ifrån säkert att den har så mycket kunskap och information om kunds speciella driftmiljö att den ändå inte kan göra så mycket.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat