Visa ett inlägg
Oläst 2008-04-13, 21:35 #8
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Viktigaste tycker jag såklart är att anspela på dig själv och inte nån annan. Är man ödmjuk mot publiken (även om man inte är en ödmjuk person så går det att vara det!) så är dom mer villiga att lyssna. Det beror också på sammanhang. Jag är hårdare mot publik som behöver höra hårda ord, jag är mer vänligt inställd när jag föreläser inför människor som jag vet "är på min sida". Det beror ju såklart på vad man föreläser om.

Jag föreläser själv en hel del om fildelning (surprise, surprise) och annat som uppstått kring det. När jag var hos en statlig instans och föreläste så skulle jag berätta lite om mig själv och tidigare debatter och tog då bl.a. upp när jag debatterade mot Bert Karlsson på tv några veckor innan. Bert tyckte att "det är tur ingen upptäckt fildelning när det gäller dansband" och jag svarade som jag tyckte - "Jag håller helt med. Det borde vara förbjudet att fildela dansbandsmusik, så vi kan vara lite eniga". Oavsett vad man då tycker om fildelning som fenomen så är det ju såklart en rolig grej... så publiken skrattade. Det är också väldigt soft när man får reaktioner tillbaka så man vet lite vart man är i sin föreläsning och kan styra den, så där hjälper det mycket till att skämta.

Men som någon sa - ta det lugnt med antalet och upprepa dig inte för mycket. Däremot går det bra att knyta ihop saker - börjar du prata om en smårolig grej så kan du gärna avsluta med att knyta ihop det hela med att referera tillbaka till samma sak. Då kommer folk gärna ihåg mer av det du pratat om när dom ser ett samband.
brokep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat