Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Feb 2004
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Feb 2004
|
Det är väl det här som är det svåra med colo, att veta att man jämför äpplen med äpplen. Till och med för folk i branschen så är det jobbigt att jämföra erbjudanden.
Jag har en site hos patrikweb och jag är imponerad över servicenivån. Faktiskt nästan oroad över den höga servicenivån, då det kostar nästan inget.
Däremot så går det ju (beroende på vilka kunder man har) att nästan erbjuda gratissaker. Har man massa trafik på kvällar men inget på dagar så står man nmed överkapacitet på dagarna. Har man massa inkommande men ingen utgående trrafik kan man nyttja den med på något bra sätt.
Visst finns det skalfördelar på vissa ställen i verksamheten, men andra blir så ohyggligt mycket dyrare när man kommer upp i kapacitet. Kyla, ups och diesel är inte särskilt lätt att hitta billigt när det är en större anläggning.
En tumregel vi körde med förut var att det gick åt 2 kWh för att kyla 1kWh. Då kan man ganska enkelt beräkna elkostnaden.
Sedan är det skillnad på täckningsbidrag. Jag tror att de som erbjuder colo billigt ligger på ett väldigt lågt täckningsbidrag (patricks inlägg tidigare tyder på det) medans andra tycker att varje del av verksamheten skall bära sig själv, och att de kräver ett visst TB på varje tjänst.
Har man en större hall där man har utrustning som drar 500 kWh så kommer det krävas en viss park av batterier, dieslar etc etc. Och det blir betydligt mer kostsamt ju mer el man förbrukar. Sedan skall utrustning ersättas etc. Förberedande underhåll för att säkerställa att utrustningen fungerar som man tänkt sig och att rutiner fungerar kostar mer än man tror.
Så det är mycket att hålla reda på. Och det kostar.
Kan man leverera tjänster för 150 kr/mån? Det går säkert. Skulle jag lägga en för mig verksamhetskritiskt verksamhet där? Det är den viktiga frågan för var och en att besvara.
(det knepiga är bara att utbilda marknaden så de förstår vad som bör ingå när man köper dessa tjänster)
|