Visa ett inlägg
Oläst 2008-04-12, 07:07 #5
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Jag vet inte om frågan var retoriskt menad men väljer att svara eftersom jag har iaf en erfarenhet i ämnet, och frågan har aktualliserats med en del snappade domäner, ev. kanske man kan få någon input från veteraner.

Jag "fulreggade" en domän för något år sedan, men gjorde det helt öppet, så till vida att jag påminde den innestående ägaren, 2 gånger, att han hade x antal veckor på sig att förnya domänen. Detta var en domän som var både företagsspecifik men även en tämligen intressant domän ur ett mer generellt perspektiv (ungefär som volvo hade varit om vi pratat latin)
Min kontakt med "ägaren" var i ett helt annat ärende, vilket säkerligen gjorde att han inte tog det jag sa på allvar (och som det kostad :-) "han" valde iaf att inte förnya domänen och jag tog över den, men meddelade den förra ägaren att han var välkommen om han var intresserad att köpa domänen kopplad till en tjänst (som min analys var att han behövde) men att jag annars använde den till något annat. , efter ungefär 10 dagar reagerar han, och för att göra en lång del av historien kortare, så får han då köpa domänen, till ett pris som jag iaf var väldigt nöjd med, som i det läget ju sattes av vad ett ev. ATF hade kunnat tänkas kostat, och även den tid jag lagt ner på det hela.

(För er som har "större" byråer med "större" kunder ("större" är ju ett relativt begrepp) där NI sköter förnyandet av domäner m.m. så undrar jag hur ni löser en sån här grej med kunden, där det är ni som har missat att förnya domänen).

Jag har funderat en del på detta nu då jag har "snappat" ett par rena varumärkesdomäner inom en viss genre, vad händer egentligen med dessa vid ett ATF ? Jag har en specifik tjänst i åtanke, men let´s be real, domänerna hade ju varit ointressanta utan dessa varumärken, även om även dessa företag kan dra nytta av tänkta tjänst...

Jag vill inte lägga ner mängder med timmar på något som i slutändan visar sig omöjligt, samtidigt vill/kan jag ju inte kontakta ägarna till dessa varumärken, då detta direkt skulle stämplas som en "fulreggning", men det är det jag har försökt säga i nån annan tråd, som jag ser det är det här som vilken investering som helst, att handla med aktier t.ex. är ju ingen "demokrati", utan först till kvarn gäller, och idag, 2008 kan ju inte Internet som fenomen hoppa på någon bakifrån i en överraskningsattack, utan alla vet vad det är, och vad som gäller. Och precis som med vilken annan investering som helst så slår en del helt fel, medans andra fungerar bättre, min åsikt är ändå att innehåll är a och o, domänen/aktien säger ju egentligen ingenting om det faktiska värdet på sidan/företaget, utan det blir ju vad man gör det till.

Så..det blev inget direkt svar på ts fråga, men jag kanske tog ämnet ett steg framåt...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat