Citat:
Originally posted by Xamda@Apr 10 2008, 23:15
Backuper är alltid intressant att diskutera, men frågan är vad som är vettigt. Vi har sju dygn som standard. Vi har alltid ansett att det uppfyller alla rimliga krav både för vår egen del och kundernas.
Vad jag förstått är kortare backup väldigt vanligt, särskilt på lågprishotellen. En av våra kunder berättade om ett webbhotell utan kundbackup.
Det råkar vara ett av de allra största. Deras svar var bara vi kan bara återställa backuper om vi själva gjort fel... Men jag betalar Nej. Bara om vi gjort fel.
Då flyttade han till oss.
Det är ju en bra service att kunna hjälpa sina kunder om de upptäcker att de gjort ett misstag. Dock tror jag att det primära för de flesta kunder och webbhotell är att det finns backuper vid mjukvaru- och hårdvaruproblem.
Hos oss är backuptjänsten gratis och även så vid återställande, men det går inte att sticka under stol med att backuplösningarna kostar pengar. Mycket pengar till och med. Så att en del tar betalt för det, eller har kortare tid, är fullt förståeligt tycker jag. Med olika backuptekniker blir det olika dyrt och visst finns det bättre lösningar än den vi använt hittills.
I vår nya plattform, som vi nu byter till, har vi 100 generationer sparat och alla tjänsterna backas minst en gång per dygn. Med den nya tekniken får vi alltså 14 gånger så många backupgenerationer, men för en blygsam summa mer än vår äldre supportplattform.
|
Och om man får fråga, vilket webbhotell representerar du?