Tack för svaren!
Tråkigt att höra att det inte finns någon typ av karantän för IP-adresser innan de delas ut till nästa dator. Jag vet inte varför jag fick för mig att det skulle fungera på det viset. Jag kanske drog någon konstig parallell till domäner som gått ut.
Att enbart kolla på IP-adresser är naturligtvis meningslöst. Men det är en av många faktorer som spelar in när jag försöker avgöra om en beställning är legitim eller inte. Helt säker kan man dock aldrig vara och finns det tvivel så kan man inte göra annat än att expediera ordern. Att en IP rödmarkeras i mitt ordersystem betyder långt ifrån alltid att det är något galet med beställningen.
Att ringa kunder är dock inget alternativ. När det rör misstänkta falskbeställningar så är det som jag tidigare nämnde alltid pinsamma produkter inblandade. Jag skulle skrämma iväg mina mest lönsamma kunder illa kvickt om jag började ringa till dem. Bara tanken på hur ett sådant samtal skulle utspela sig får mig att småle

.