| 
		
			
			| Nykomling |  | 
					Reg.datum: Aug 2007 
						Inlägg: 20
					      |  | 
	| Nykomling 
				 
				Reg.datum: Aug 2007 
					Inlägg: 20
				      | 
			
			Hej
 Jag (ägare av företaget K i n g o f F a s h i o n) har idag blivit kontaktad av en mindre konkurrerande verksamhet (som lanserade sin tjänst efter oss, t o m t e b r e v . s e) som "kräver" att vi lägger en av tjänsterna vi erbjuder..
 
 Bakgrund:
 Vi lanserade tjänsten j u l t o m t e b r e v . s e i februari -07. Fanns då ingen liknande lanserad tjänst i Sverige, förutom f i r a j u l . n u som hade något liknande, dock väldigt mycket simplare. Vi körde igång och första året gick över förväntan, och detta år har vi tänkt göra väldigt många förbättringar/utvecklingar, både design- och systemmässigt.
 
 Har nu blivit kontaktad av en person vid namn M i k e l på t o m t e b r e v . s e, via mail, se nedan:
 
 Synpunkter = Hej!
 Jag vill medela er om att t o m t e b r e v . s e är ett patentregistrerat varumärke vilket ger mig ensamrätt på:
 * Förmedling av varor (för annans räkning)
 * Upplåtande av åtkomst till databaser
 
 Där med vill jag att ni säger upp avtalet på alla era domän namn som heter j u l t o m t e b r e v . s e, .com osv.
 Och att ni slutar helt med att göra reklam för att det är t o m t e b r e v ni säljer. Jag inte hindra er att driva eran verksamhet helt vilket jag inte heller är intresserad av. Jag vill bara kräva min ensamrätt på namnet t o m t e b r e v . s e, och j u l t o m t e b r e v är i mitt tycke alldeles för likt.
 
 Om inte ni vill uppfylla mina krav, kommer ett tvistesmål få lösa vårat problem.
 
 Detta är inte personligt, bara affärer.
 
 MVH
 
 
 
 Information:
 Vår tjänst erbjuder j u l t o m t e b r e v skickade från jultomtens hemstad Rovaniemi i Finland (både med frimärke och stämpling därifrån), och de är även väldigt detaljerade med barnets önskelista, bästa vän/husdjur, ålder, goda gärningar under året som gått osv. (se gärna j u l t o m t e b r e v . s e / b e s t a l l n i n g . h t m l). Vi erbjuder även flera olika brevdesigner att välja mellan, och fler görs hela tiden. Vi använder aldrig ordet t o m t e b r e v, utan alltid (vad vi anser är vårt varumärke för tjänsten) j u l t o m t e b r e v i reklam osv osv.
 
 Vår "konkurrent" som kontaktat oss (t o m t e b r e v . s e) erbjuder 1 design med barnets namn och ort integrerat. Dessa brev skickas (frimärke och stämpling) från ort i Sverige. När man läser sidan "Om oss" står det att "t o m t e b r e v . s e är ett uppstartat företag .. ..", men det finns inget företag som heter något sådant i näringslivsregistret?
 
 Ser även att han kopierat text rakt av från oss, se gärna "köpvillkor" -> "Reklamation" och "Sekretess". Även att han skriver "Pe%rsonligt bre%v fr%ån jult%omten" är en kopia av vårt "E t t P e r s o n l i g t B r e v F r å n J u l t o m t e n t i l l D i t t B a r n"..
 
 WHOIS-sökning gav följande information:
 t o m t e b r e v . s e (created: 2006-11-17)
 j u l t o m t e b r e v . s e (created: 2007-02-22)
 
 Domänen registrerade han före oss, dock lanserades tjänsten efter oss.
 
 Synpunkter:
 Hela idén med vår tjänst är att breven skall vara poststämplade från jultomtens hemstad (antingen Rovaniemi i Finland eller från Nordpolen). Den autentiska känslan försvinner, enligt mig, om man får ett b r e v f r å n j u l t o m t e n skickat från Göteborg eller liknande. Breven skall även vara personliga och handla så mycket om barnet som det går. Även att man accepterar returer/ångerrätt är en självklarhet för oss, dock ej för konkurrenten.
 
 Vad menas med "* Förmedling av varor (för annans räkning)" och "* Upplåtande av åtkomst till databaser", som han nämner i mailet?
 
 
 Övrigt:
 Var god skriv ej ut j u l t o m t e b r e v, t o m t e b r e v eller liknande i svaren så att sökmotorerna snappar upp det..
 
 Några tips/synpunkter/idéer vad som skall göras?
 
 Verkligen tacksam för svar..
 |