Ditt lägsta bud avgörs av din quality score.
Så här skriver Google själva i sin FAQ:
Citat:
Quality Score for minimum bid is determined by a keyword's clickthrough rate (CTR) on Google, the relevance of the keyword to its ad group, your landing page quality, your account's historical performance, and other relevance factors.
|
Klickar många på din annons så är den enligt Google relevant för sökordet. Då får du köpa klicken billigt. Ju lägre din klickfrekvens är (ctr), desto dyrare blir ordet. Vill man köpa billig trafik så får man se till att endast köpa relevanta ord och att utforma sina annonser så att de lockar till många klick.
Vill Google inte ha mer än 0,70 kr av dig så ska du förmodligen vara nöjd. Men var försiktig med ditt adwords-konto. AdWords har väldigt långt minne. Kör du dåliga annonser i en månads tid så kan det ta ett år innan ditt konto repar sig igen. Vill det sig illa så kan Google begära 10 kr och uppåt per klick för att visa dina annonser.