Visa ett inlägg
Oläst 2008-04-04, 21:04 #22
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av stonecold
Gustav- Tala om okunskap borde du göra ngn annanstans-verkar vara något du lider av. Kan du svara mig vilken målgrupp alltavista/google har?
Jag känner inte Googles målgrupp. Men var så säker på att Google gör det och att de har flera, väl definierade sådana. Jag ska i alla fall göra ett försök att definiera Googles målgrupp, även om det är en omöjlig uppgift för mig som inte är insatt i den statistik som Google har tillgång till.

1. Människor med tillgång till Internet (där försvann förmodligen 3 miljarder människor som saknar Internet och som vi därför inte längre behöver bry oss om. Vi kan alltså sluta skicka Adwords-kuponger till bönder i Nordkorea).

2. Personer i åldern 18 – 65 år. Yngre människor har inga pengar och Google får sina intäkter från Adwords. Annonsörer som riktar sig till minderåriga (vilket är förbjudet i Sverige) spenderar förmodligen ganska små belopp på Adwords. Äldre människor har dålig internetvana. Pensionärer brukar vara ganska fattiga. Jag vet inte hur stor del av världens befolkning som är mellan 18 – 65 år, men vi har säkert sorterat bort ytterligare några miljard människor där.

3. Högutbildade använder i större utsträckning än lågutbildade Internet och sökmotorer. Vi vänder oss alltså i första hand till högutbildade. De har dessutom mer pengar att spendera, vilket gör att våra Adwords-annonsörer höjer sina bud.

4. Grupper som är mer benägna att klicka på Adwords-annonser än organiska resultat i serpsen. Det är människor som i första hand klickar på annonser som är Googles verkliga målgrupp. Google vet garanterat om det är frågan om trebarnsmammor bosatta i förorten med frånskilda föräldrar. Eller om det är män med hög inkomst som reser mycket i sitt yrke. Det finns människor som alltid klickar på Adwords-annonser i första hand, och andra som aldrig gör det. Lyckas vi identifiera vad som skiljer dessa personer åt så har vi kommit vår målgrupp på spåret.

5. Trendkänsliga människor och trendsättare. Man söker inte – man "Googlar". Fångar vi upp dessa människor så får vi övriga på köpet. Vi vill ha ett hippt varumärke. David Letterman och Operah Winfrey tillhör vår målgrupp, medan stonecold på WN förmodligen inte gör det. Letterman och Operah skapar trender – stonecold bara irriterar folk.

Dessutom måste vi identifiera helt andra målgrupper än den vi precis talade om. Det räcker inte med människorna som använder sökmotorer. Minst lika viktiga är företagen som annonserar via Google.

1. Företag med vana av Internet och annonsering via interaktiva medier.

2. Återförsäljare i större utsträckning än grossister och producenter. En malmgruva i Bergslagen kommer förmodligen inte att köpa Adwords ens om det var gratis.

3. Företag med anknytning till Internet. En e-butik är förmodligen en bättre Adwords-kund än en lokal matbutik i Haparanda.

Jag orkar inte fortsätta. Även om jag gjorde en längre lista på potentiella Adwords-annonsörer, så skulle jag sedan behöva göra en ännu längre lista på potentiella publicister.

Utifrån världens sex miljarder människor så skulle jag gissa på att Google kan identifiera mellan 10000 och 100000 personer som är mer intressanta än andra.

Citat:
Ursprungligen postat av stonecold
Jag anser att dom flesta människor någon gång har användning för google lr altavista! Vi behöver alla information om nånting nån gång!
Det finns många tjänster och produkter som används utav i stort sett alla, men det betyder inte att alla ingår i ett företags målgrupp. Innan jag började med internethandel så fick jag aldrig reklamutskick från Posten. Och det trots att jag hade skickat brev som privatperson i hela mitt liv. Privatpersoner som skickar brev är inte Postens målgrupp. Det är istället företag som skickar tusentals paket varje månad. Det finns en enkel förklaring till att jag för några år sedan inte hade en egen kontaktperson hos Posten, men att jag har det nu. Jag tillhör Postens målgrupp nu, vilket jag inte gjorde tidigare.

Det är inte lätt att hitta sin målgrupp. Särskilt inte när målgruppen tycks vara bred, såsom i Googles eller Postens fall. Din målgrupp är i första hand de som du tjänar pengar på. Du vill spendera din marknadsföringsbudget där den ger bäst avkastning. Googles målgrupp är inte alla som använder sökmotorn för att leta information på webben. Om du använder Google dagligen i hela ditt liv - utan att en enda gång klicka på en annons, eller att nämna sökmotorn för någon av dina vänner... då är du en belastning och inte en tillgång för Google. Då är du definitivt inte Googles målgrupp. Att tro att alla som använder Google tillhör Googles målgrupp är direkt korkat, eller i bästa fall okunnigt.

Är du riktigt vass på att lokalisera din målgrupp så kommer du inte att behöva särskilt många kunder/användare för att bli ekonomiskt oberoende. Det gäller helt enkelt att fånga upp de personerna som du kan tjäna riktigt stora pengar på.

Att säga att man har "alla" som målgrupp är bara rent dravel och barnsligt trams. Då har man inte ens grunden som krävs för att lyckas i sin marknadsföring. Många lyckas att tangera sin målgrupp genom lite fingertoppskänsla och träffar rätt utan att ens veta om det. Men framgångarna blir oftast ganska blygsamma. Observera att man inte kan identifiera sin målgrupp enbart genom logiska resonemang och kvalificerade gissningar. Det kräver istället att man samlar in data om sina befintliga kunder och att man analyserar den på ett korrekt sätt. Samtidigt som man mäter avkastningen på varje krona som man investerar i marknadsföring.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat