Visa ett inlägg
Oläst 2008-04-04, 20:57 #17
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by JonathanS@Apr 4 2008, 10:39
Ja, med undantag för att .SE kommer att byta tekniskt gränssnitt (EPP), att de har en hel uppsättning med certifiering/ackrediteringskrav och att det kommer att ske rätt så stora förändringar vad det gäller faktureringen mellan .SE och ombuden så är det inte så mycket jobb.
Jag förutspår dessutom att uppemot en tredjedel av de nuvaranda 200 ombuden kommer att falla bort iom att detta aktualisers (ev. en planerat önskad effekt av IIS). Det kommer att kosta på så pass mycket i form av personliga auktorisationer/antal auktorisationer per ombud osv att det inte kommer att vara ekonomiskt försvarsbart att hålla egen auktorisation för många ombud - utan jag förutspår i mycket större grad än idag subombud till större aktörer och sammanslagningar av verksamheter. Incitamentet försvinner..

Citat:
Jag anser att hela domänprisdiskussionen är snedvriden... Om marknaden inte bara skall ha ett fåtal riktigt stora aktörer, som alla nått sin storhet genom prisdumpning, så borde prisnivåerna inte sjunka ytterligare, utan snarare tvärtom.
Xamda - Jag berörde faktiskt denna fråga om möjlighet till vinst för ombuden. Och jag fick den uppfattningen av Danny att ombud INTE ska kunna tjäna pengar på domäner i sig - utan på kringtjänster dvs agera VAR, Value Added Reseller och med en kärnprodukt/tjänst erbjuda domäner som ett kompliment.
Personligen befarar jag att det är en MYCKET farlig väg att ta, där domäner kommer att "slängas" med produkter som en nyckelring och saknar enligt mig HELT incitamet för en mindre aktör att engagera sig i .se-domäner.

Detta är också en U-sväng mot när jag pratade med honom 2006 om samma sak - då han uttryckte en viss orolighet över att domäner då användes som slit-och-släng-produkt och refererade till företag som TBA som minsann lyckades ta bra betalt för domäner och att han ville att domäner skulle stiga i värdekedjan.
(Ingen kritik mot TBA alls - men min egen notering är att TBA bla inriktar sin marknadsföring i form av "nystartserbjudanden" till nya företagare som i många fall saknar referenser och därmed tar första erbjudande att bli synlig på nätet).

Det var också en av orsakerna till den något märkliga kundundersökningen som genomfördes hösten 2006, där resultatet presenterades något laddat "Våra kunder är beredda att betala 1000 sek om året för en .se-domän"

Men min egna analys av detta lappkast är att Danny inte är gud, utan har en styrelse att stå till svars för.
Danny må vara väldigt marknadsinriktad själv, men har fått ett kvantitativt mål på 1 miljon 2010 - vilket innebär en ökning på drygt 100K per år - jag befarar bara att detta inte främjar målet och att vi inte heller kommer att se förnyelser i samma utsträckning som idag..och då färre auktoriserade ombud att välja mellan.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat