Visa ett inlägg
Oläst 2008-04-04, 15:04 #34
Tarass avatar
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
Tarass avatar

Reg.datum: Jan 2005
Det kanske är enklare att först bestämma ditt timpris, sedan fråga efter kundens budget och därefter ge ett prisförslag.

Tar du 500kr/h och kunden har en budget på 10tkr för en enkel hemsida, ja då får du lägga ner ca 20h på arbetet.
Timpenningen på webbdesigner/programmerare varierar från 350-1200kr/h, beroende på erfarenhet och vad du gjort innan.
Kommer du mest arbeta med mindre företag så kan det vara svårt att motivera en timpenning på +700kr/h. Ett tips kan då vara att sätta en lägre timpenning och istället lägga på 10% i tidsuppskattning när du räknar på priser.

Beroende på hur duktig du är, så tar det allt från 1h och uppåt att göra en hemsida. Det handlar om att anpassa sig efter vad kunden vill ha.
Att fråga efter en budget betyder INTE att du tar mer betalt för samma arbete, eller försöker suga ut så mycket du kan av kunden. Det handlar om att kunna ge ett förslag till kunden som är anpassat efter dennas förutsättningar.

Säg att jag har 500tkr som jag vill lägga på en bil. Jag har jobbat som f-n och känner att jag vill ha en bil i den prisklassen.
Om bilhandlaren då kommer med en volvo för 30tkr... tja, då visar jag fingret och vänder direkt. Samma sak om han föreslår en bil för 900tkr.
Visar han däremot upp en bil i min prisklass är chansen för att vi båda blir nöjda så mycket större.
Då underlättar det förstås för oss båda, om jag först berättar hur mycket jag är beredd att lägga ut på en bil.

Enkel webbsida typ html = kodning (1-10h), design (1-50h)
Webbsida med enklare uppdateringsverktyg = kodning (2-10h), design (3-50h), programmering (1-5h)
Webbsida med uppdateringsverktyg och lite till, typ bildgalleri, blogg m.m = kodning (5-30h), design (3-100h), programmering (2-100h)
E-handelslösning = kodning (5-300h), design (3-50h), programmering (2-300h)

Ett tips är att du noggrant tar tiden för dina första jobb.
Hur många minuter fick du lägga ner på design? På kodning? På programmering? Hur blev slutresultatet?
Det underlättar mycket om man har dessa uppgifter när det är dags att räkna på nya jobb. Och nej, du kommer inte komma ihåg allting sen så skriv ner det.
Taras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat