Medlem
|
|
Reg.datum: Nov 2007
|
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2007
|
Är nybörjare på adwords. Har börjat att testa lite men blir lite fundersam till budgivningen. Har försökt att läsa Google instruktioner och information, men blir inte klokare av det. Det som förbryllar mig är hur min. bud förändras oavsett om jag har någon konkurrens på sökordet. Den sida som jag testar på är väldigt kategoriinriktad och optimerad (Nu har jag dock läst att målsidan inte har någon betydelse??). Jag har sen testat med ganska ovanliga sökord som inte har någon konkurrens. När jag lägger upp ett sökord så säger Google att min bud är 0,01 kr, vilket måste vara svammel. Det minsta bud jag har lyckats med är 0,28 kr. Men efter ett tag så höjs min. budet till 0,35 kr och kanske en vecka senare är min. bud 0,70 kr, detta utan att jag har fått några konkurrenter. Google påstår att jag måste höja budet eller optimera. Jag tolkar det som att jag ska optimera mina annonser, och enligt mitt tycke passar de orden perfekt (vilket även målsidan gör).
Några allmänna frågor:
Vad är det lägsta bud som ni någonsin har lyckats ge och som varat en längre tid? Mitt är 0,28 kr (dock bara i ca 2 dagar)
Har någon någonsin lyckats med ett bud på 0,01 kr, eller är helt omöjligt?
Vilka andra faktorer gör att Google höjer min. bud fast ingen annan krigar om det?
Har antalet visningar/sökningar något med min. budet? Jag kan tänka mig att de sökord jag har testat har fått sig en liten höjning via mina tester. Har själv sökt på orden för att testa att annonserna fungerar. Tex. Har ett ord 46 visningar under 2 dagar, varav jag troligtvis stod för 10-15.
Kommer säkert med fler frågor när jag lär mig mer.
|