Visa ett inlägg
Oläst 2008-04-04, 08:49 #12
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Vad många här inte verkar förstå, eller vilja förstå, är att den ny prismodellen itne kommer göra något ombud rikt.

Låt oss anta att man som ombud köper domäne för 80 kronor och säljer den vidare. Jag skulle gissa att domänen ger vinst först när man kan lägga på 10-20 kronor, och mer sannolikt först vid 30-40 kronor. Allt beror förstås på vilken mängd domäner man säljer, men domäner har kommit att för många, framför allt de stora webbhotellen, bli en ren lockvara, som man är beredd att sälja med förlust på några tio, aksnke till och med hundralapp, för att få in kunder till sina övriga tjänster.

Jag anser att hela domänprisdiskussionen är snedvriden... Om marknaden inte bara skall ha ett fåtal riktigt stora aktörer, som alla nått sin storhet genom prisdumpning, så borde prisnivåerna inte sjunka ytterligare, utan snarare tvärtom.

Det finns folk här som är upprörda över att ägarbyten kostar extra, men de har förmodligen aldrig suttit i telefonkö hos IIS/.SE och efterlyst försvunna fax och annat som brukar vara vardagsmat hos IIS. Det behövs inte mycket strul förrän än en domän tar en kvart till en halvtimme att ägarbyta. Att inte ta betalt för det förefaller märkligt.

Det går helt enkelt inte att lämna någon omfattande service för någon eller några tior, vilket jag tror alla egentligen inser...