Visa ett inlägg
Oläst 2008-04-01, 21:17 #4
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
Ursäkta om du tog illa upp. Din fråga var kort och ospecifik och jag antog att du inte hade någon aning alls och då är det bästa att söka och försöka lite själv. Skriv ett lite mer specifikt inlägg nästa gång (så man vet om du inte vet vilken funktion du ska använda i php, vilket motor du helst ska använda, vilket uttryck som är bäst, osv.) - du skrev en rad som fråga men svarade på mitt inlägg med åtta…

preg_replace('/(Äpple).*$/ui',"$1",$str); borde ju lösa det hela (klippa av slutet, vänd på uttrycket för klippa av början)

Undrar om det inte borde finnas något effektivare sätt än regexp:ar för att lösa just detta problem (kommer dock inte på någon smidig funktion just nu).

Citat:
Jag antar att man skall använda sig av "$" för att matcha slutet av strängen, men skall man sätta parentes runt allt man skall matcha med "$"? Måste man matcha newlines i sitt uttryck om det finns ett sådant i slutet av strängen?
Man använder sig alltså av $ precis som du noterat. $ motsvarar antingen "newline" (med //m) eller slutet av strängen. Man behöver alltså inte matcha newline i sig utan kan använda bara $. Det du behöver senare sätter du i parantes, allt annat lämnar du därhän.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat