|
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Sep 2004
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Sep 2004
|
Dina uträkningar för min sajt verkar stämma.
Det finns ju flera saker att göra, man kan öka CTR, man kan öka RPC och man kan öka besökarna.
CTR ökas enklast genom att göra annonserna mer intressanta än innehållet, vilket är naturligt på en parkerad sida. Jag har jobbat lite med detta på sajten jag pratar om här, men innehållet är fortfarande det allra viktigaste. Att göra annonserna tydliga har dock ökat CTR något.
RPC är svårare att öka när man jobbar med AdSense. Faktum är att det enda man kan göra är att försöka få in mer konkurrensutsatta ord, men när man har en sida om ett begränsat ämne (som jag har) så är det annonser om det ämnet som ger bäst CTR.
Besöken kan man öka genom att sökoptimera sidan, att registrera sig i länkkataloger, att finnas där potentiella besökare finns och tipsa om sidan. Det är ett stort jobb, men kan vara lönsamt. Med bra innehåll kan man dessutom få hjälp av andra helt gratis (genom länkar och mun-mot-mun reklam)
Jag har sedan en annan sajt, där medlemmar kan dela med sig av bilder till varandra. Jag har själv letat på riktad reklam, där annonsören erbjuder framkallning av digitala foton till papperskopior. Annonsören har dessutom ett start-erbjudande där man får X bilder gratis. Annonsen har en central position på sidan, och man bör inte missa den. CTR och RPC är betydligt lägre än på AdSense. Ersättningen är lead-baserad, och det är både få klick, och ännu färre avslut.
|