Visa ett inlägg
Oläst 2008-03-25, 08:55 #13
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Med din bakgrund blir jag fundersam, varför har du inte jobb och varför har du inte massa jobberbjudanden att välja mellan? Om jag hade dig på intervju skulle jag fråga dig mycket och länge om det.

Det finns en sanning i det där om att det inte är någon ide om att söka utannonserade jobb. Beroende på konjunkturläge kan det komma in mellan 10 och 1000 ansökningar på en tjänst (har själv suttit i positionen att tacka nej till 900+ ansökningar för en tjänst).

Samma sak här, varför har en kille som du sökt en tjänst som utannonserats på AMS? Jag hade förväntat mig att en sådan rekrytering skulle gå via en av de bättre rekryteringsbolagen.

Sorry, jag blir bara fundersam och misstänker att det finns fler som blir det. Se till att ha bra svar på det.

Räkna med att en driven HR person kommer googla dig. Vad kommer upp då? Ha svar på det.

Finns det luckor i ditt CV? Se till att ha bra svar på det. Inte bara "jag seglade runt på Cuba i 6 månader", utan berätat varför du gjorde det och hur det tillförde saker till din person (erfarenhet, möten mellan kulturer etc etc).

Var kort och koncis i dina kontaktförsök. Sälj inte hela din person utan sälj att de skall ta in dig på intervju. Väg varje ord på guldvåg så att du får högsta impact.
Tänk såhär: Hur får jag en person som egentligen inte ar tid över att lägga fem minuter på att läsa mitt brev?

Med din bakgrund är kanske problemet att du är överkvalificerad, så tona ned det lite. Se till att din första kontakt är så "kick ass" att de direkt tänker "den här killen vill nog XX träffa"
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat